Konec mise Kepler? Slavnému lovci exoplanet dochází palivo

20.03.2018 - Stanislav Mihulka

Teleskop Kepler překonal veškerá očekávání. Ale každá party jednou končí

<p>Veleúspěšná mise Keplerova teleskopu se po devíti letech chýlí definitivně ke konci.</p>

V posledních letech jsme si zvykli na pravidelné příděly skvělých objevů exoplanet a dalších pozoruhodností vesmíru, které nám posílá americký vesmírný teleskop Kepler. Systémový inženýr mise Charlie Sobeck ale nedávno oznámil, že teleskopu už dochází palivo.

Tým operátorů teleskopu Kepler očekává, že palivo dojde během několika málo měsíců. V tu chvíli se teleskop stane nepoužitelným a jeho podivuhodná mise tím definitivně skončí. V NASA ale chtějí pokračovat v pozorování až do poslední chvíle a Kepler by měl ještě poslat tolik cenných dat, kolik jen bude možné.

Příliš vzdálený teleskop

Teleskop Kepler sice nemá zabudovaný měřič množství paliva v nádržích, odborníci NASA ale dovedou odhadnout, kolik paliva mu ještě zbývá. Vycházejí přitom z monitorování tlaku v palivových nádržích, a také z fungování jeho trysek.

TIP: Sonda Kepler: Nezničitelný lovec exoplanet je po restartu zase zpátky

Kepler potřebuje palivo na to, aby mohl sledovat hvězdy ve vytyčeném směru, a také na to, aby mířil anténou směrem k Zemi., když nám chce poslat data. Problém je v tom, že se Kepler nachází ve vzdálenosti 151 milionů kilometrů od Země a my, 61 let po začátku kosmického věku, nemáme k dispozici kosmickou loď, která by za ním mohla doletět a palivo mu doplnit. Už teď je ale jasné, že Kepler byl velice úspěšný a výrazně překonal původní očekávání.

NASA ovšem nespí a finišuje s přípravou náhrady za tohoto vesmírného lovce exoplanet. Již příští měsíc by měl do vesmíru zamířit satelit Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS), který by se do jisté míry mohl stát následovníkem úspěšného vesmírného teleskopu.

• Zdroj fotografií: NASA / JPL - Caltech