Výzkum Sluneční soustavy: Šance na existenci planety Devět se pomalu rozplývají

04.08.2022 - Stanislav Mihulka

Detailní prohlídka dvou souborů dat v infračervené oblasti neodhalila žádnou další planetu Sluneční soustavy

<p>Umělecká představa deváté planety Sluneční soustavy. <em>(ilustrace: Caltech, R. Hurt (IPAC), CC0)</em></p>

Umělecká představa deváté planety Sluneční soustavy. (ilustrace: Caltech, R. Hurt (IPAC), CC0)

O vnitřní části Sluneční soustavy už máme poměrně slušnou představu. Mezi oběžnými drahami Merkuru, Venuše, Země, Marsu i Jupiteru se Saturnem určitě žádnou planetu nenajdeme. Ve vzdálenějších částech Sluneční soustavy to ale není tak jednoznačné. Část astronomů se už nějakou dobu domnívá, že by se na periferii našeho planetárního systému mohla pohybovat doposud neznámá Devátá planeta.

Odborníci po této planetě již léta intenzivně pátrají. Ale není to tak snadné. Měla by být velmi vzdálená od Slunce, takže by prakticky neodrážela Sluneční záření. Podle odhadů by Devítka, pokud existuje, měla mít hmotnost asi pěti Zemí. V takovém případě by ale nevydávala mnoho tepla a bylo by ji obtížné vypátrat i v infračervené oblasti.

Pátrání v infračervené oblasti

Britští astronomové Chris Sedgwick a Stephen Serjeant z Open University ve městě Milton Keynes se o to přesto pokusili. Využili data ze dvou starších průzkumů oblohy v infračervené oblasti. Jeden z nich představují pozorování mezinárodní vesmírné observatoře InfraRed Astronomical Satellite (IRAS), druhý průzkum vznikl díky japonské vesmírné observatoři AKARI Space Telescope.

Nejprve nalezli asi 500 potenciálních kandidátů na devátou planetu, kteří splňovali základní předpoklady, pokud jde o vzdálenost a hmotnost. Ukázalo se ale, že radost byla předčasná – badatelé při detailní analýze zjistili, že ani jeden z těchto kandidátů žádnou planetou není.

TIP: Existuje bájná planeta Devět? Nové důkazy tomu nasvědčují

Ve většině případů šlo o signály takzvaných infračervených cirrů, což jsou řídká mračna mezihvězdného plynu, která nejsou patrná ve viditelné světle, do jisté míry ale září v infračervené oblasti. Naděje na objevení deváté planety Sluneční soustavy se tak doslova rozplývají v mezihvězdné mlze.