Průmyslová jídla bývají dobrá a praktická. Lidskému zdraví ale zrovna nepřidají...
Průmyslově intenzivně zpracované potraviny (anglicky „ultraprocessed foods“) jsou v poslední době stále oblíbenější. Odborníci ale varují, že taková jídla mohou ohrožovat naše zdraví. Předešlé studie zjistily, že průmyslové potraviny mohou zvyšovat riziko obezity, vysokého krevního tlaku a rakoviny. Nový výzkum z Francie dospěl k tomu, že konzumace průmyslových jídel možná celkově zvyšuje riziko časnějšího úmrtí.
Podobné výzkumy bývají citlivé, zvláště pro výrobce takových potravin. Proto badatelé zdůrazňují, že nejde o jednoznačný důkaz, nýbrž souvislost, která si zaslouží další výzkum. Ve své studii analyzovali data o více než 44 tisících lidech žijících ve Francii, starších 45 let. Účastníci výzkumu po dobu 7 let detailně zaznamenávali, co měli předchozí den k jídlu. Během této doby celkem asi 600 účastníků výzkumu zemřelo a vědci hledali spojitosti mezi úmrtími a stravou. Výzkum ukázal, že intenzivně průmyslově zpracované potraviny tvoří průměrně asi 30 procent jídelníčku všech účastníků výzkumu.
TIP: Ztužený tuk zabíjí: Stát New York funguje jako obří laboratoř
Průmyslově zpracovaná jídla obsahují celou řadu složek, které mohou ovlivnit lidské zdraví, od nevyzpytatelné soli a tuků, až po nejrůznější umělé příchutě, barviva, sladidla či emulgátory. V dnešní době se takto průmyslově vyrábějí například zmrzliny, bonbony a jiné sladkosti, moučníky, energetické tyčinky, zpracované masné výrobky nebo instantní potraviny. Výsledky výzkumu sice ještě bude nutné důkladně ověřit v jiných oblastech a na větších souborech dat, ale zatím to vypadá, že každých 10 procent průmyslových potravin v jídelníčku zvýšilo pravděpodobnost úmrtí během uvedeného sedmiletého období výzkumu o nemalých 14 procent. Nejlepší ochranou je jako vždy v podobných případech pestrá strava.
ZajímavostiDopadnout na polštář
airbagy pro chodce
kdy: 2012 | omezení: pouze nižší rychlostAirbagy se staly běžnou formou ochrany řidičů i spolujezdců, a řada automobilek se proto zamýšlela, zda by nemohly mírnit také náraz nešťastně zasaženého chodce. Během kolize se měly airbagy na kapotě nafouknout a pokrýt plochu střetu. Ačkoliv je myšlenka na první pohled nosná a snadno realizovatelná, nakonec se neujala. Vnější airbagy byly totiž účinné jen při nižších rychlostech, a pouze pokud nešťastník dopadl přímo na ně. Daleko efektivnější se ukázaly změny v umístění motoru a mřížky chladiče, které pomohly lépe usměrnit případný náraz. (foto: Profimedia)