Významný objev: V kráteru Chicxulub našli vrstvu meteoritického prachu

Kráter meteoritu, který ukončil éru dinosaurů i celé druhohory, přece jenom obsahuje vrstvu mimozemského materiálu s iridiem

25.02.2021 - Stanislav Mihulka

Když byl před lety objeven ohromný impaktní kráter v Chicxulubu na Yucatánu, zdálo se být jasné, že se velcí dinosauři a mnohé další organismy, kteří zmizeli na konci období křídy, stali obětí pádu velkého nebeského tělesa. Již předtím byla na řadě míst ve světě objevena takzvaná iridiová anomálie, vrstva hornin z konce křídy, která obsahuje zvýšené množství prvku iridia, u něhož se předpokládal mimozemský původ.

Přesto se stále objevují i alternativní hypotézy, podle nichž se na dramatickém konci velkých dinosaurů přinejmenším z části podílela i intenzivní sopečná činnost, případně další faktory. Někteří lidé dokonce zpochybňovali souvislost mezi iridiovou vrstvou a kráterem v Chicxulubu. Jsou sice ze stejného období, ale bylo to před 66 miliony a datování tak starých vrstev přece jen není tak přesné, že by vyloučilo mírný časový nesoulad mezi iridiovou anomálií a kráterem Chicxulub.

Iridium v kráteru

Sean Gulick z americké University of Texas v Austinu je přesvědčený, že takové dohady snad už definitivně přestanou. Jeho tým byl součástí expedice IODP-ICDP Expedition 364, která na jaře 2016 prováděla výzkum v oblasti kráteru Chicxulub. Vrtali v centrální části kráteru a objevili tam vrstvu bohatou na iridium, která vznikla bezprostředně po dopadu meteoritu.

TIP: Slavný impaktní kráter Chicxulub obývali mikrobi v podzemním ekosystému

Analýzy vrstvy potvrdily, že velmi pravděpodobně obsahuje materiál mimozemského tělesa. Tato vrstva s iridiem je přitom vysoká až 5 cm, což je podstatně více, než na jiných místech s objevenou iridiovou vrstvou. Poskytlo to vědcům skvělou příležitost v tom, že mohli odhadnout, jak dlouho se asi taková vrstva mohla vytvářet. Na jiných místech ve světě je příliš tenká a podobné odhady jsou velmi problematické. Gulickův tým odhadl, že se tato vrstva tvořila po dobu asi 20 let od dopadu meteoritu.