Vzrušující mise: Čína letos plánuje přistát na odvrácené straně Měsíce

03.01.2018 - Stanislav Mihulka

Pokud vše půjde podle plánu, Čína letos vysadí na Měsíci lunární rover a ekosystém s rostlinami a hmyzem

Odvrácená strana - Snímek mise Apollo 16 ukazuje odvrácenou stranu Měsíce

Pokud jde o vesmírný program, letos nás čeká spousta vzrušujících akcí, od prvního letu těžké nosné rakety Falcon Heavy společnosti SpaceX až po start evropské meziplanetární sondy BepiColombo, která si to namíří k planetě Merkur.

Asi nejvíce vzrušující ale nejspíš bude čínská mise Chang’e 4, čtvrtý let Číny k Měsíci, po orbiterech v letech 2007 a 2010 a roveru v roce 2013. Číňané totiž plánují velkolepě přistát na odvrácené straně Měsíce.

Prvenství Číny na odvrácené straně

V minulosti už vzniklo mnoho plánů na takovou misi, zatím ji ale ještě nikdo neuskutečnil. Čína má tím pádem před sebou unikátní příležitost uzurpovat pro sebe skutečné kosmické prvenství.

TIP: Konec Nefritového králíka: Čínský lunární rover je po 31 měsících definitivně mrtvý