Za 200 až 250 milionů let se na Zemi objeví nový superkontinent

21.12.2020 - Stanislav Mihulka

Před 200 miliony let se rozpadl nejmladší superkontinent Pangea. Zhruba za stejnou dobu zřejmě vznikne nový superkontinent. Ve hře jsou podle vědců dva scénáře možného vývoje...

<p>Nejmladší superkontinent Pangea, v době před 200 miliony let. Ve výřezech simulace dvou superkontinentů budoucnosti.</p>

Už dávno víme, že zemský povrch není nehybný. Tvoří ho skupina tektonických desek s kontinenty i oceány, které se neustále pohybují, jako gigantická plovoucí mozaika. Někdy jsou kontinenty od sebe všechny více méně oddělené. Taková situace panuje například právě teď. Z fosilního záznamu a geologických výzkumů ale víme, že se na Zemi, v určitých intervalech, které zahrnují pár set milionů let, objevují superkontinenty. Už se to stalo několikrát.

Návrat do budoucnosti

To je situace, kdy se prakticky všechny kontinenty a naprostá většina souše spojí do jednoho jediného obrovského kontinentu, čili superkontinentu. Takový svět je velmi odlišný od toho našeho. Superkontinent ovlivní mořské proudy, podnebí bývalých kontinentů i globální klimatické poměry. Michael Way z amerického institutu NASA Goddard Institute for Space Studies a jeho spolupracovníci zjišťovali, jak asi bude vypadat ten příští superkontinent, který se vší pravděpodobností v daleké budoucnosti opět vznikne.

Badatelé si modelovali pohyb a vývoj kontinentů do vzdálené budoucnosti. Pohyb tektonických desek přitom nelze předpovědět do detailů, takže je ve hře více možností. Tým testoval dva scénáře. V jednom z nich se za zhruba 200 milionů let vytvořil superkontinent „Amasia“ na severní polokouli, který zahrnoval všechny kontinenty kromě Antarktidy. Ve druhém scénáři za 250 milionů let ode dneška vznikl superkontinent „Aurica“ v oblasti rovníku, ze které přesahoval na sever i na jih.

TIP: Východoafrický rift se rozpadá a trhá Madagaskar na kusy

Vědci také analyzovali důsledky, jaké bude mít vznik superkontinentu na pozemské klima. V případě „severního“ superkontinentu „Amasia“ předpovídají, že by jeho vznik mohl odstartovat extrémně dlouhou dobu ledovou. Nikoliv desítky tisíc let, jak jsou ledové doby dlouhé dnes. Řeč je o ledové době, která by trvala 100 nebo možná 150 milionů let.