Za 50 let průzkumu je na Marsu přibližně 7 tun pozemských odpadků

22.09.2022 - Stanislav Mihulka

Sondy a přístroje vyslané na povrch Marsu znamenají také hromadící se odpad v podobě použitého a nefunkčního vybavení. Podle odborníka na robotiku jsme za 50 let na rudou planetu vyvezli již zhruba 7 tun odpadu.

<p>Použitý ochranný štít mise roveru Perseverance. <em>(NASA/JPL-Caltech, CC BY-SA 4.0)</em></p>

Použitý ochranný štít mise roveru Perseverance. (NASA/JPL-Caltech, CC BY-SA 4.0)

Povrch Marsu zkoumáme už půlstoletí. Podle Úřadu OSN pro vesmírné záležitosti lidé vyslali na rudou planetu celkem 18 zařízení v rámci 14 různých misí. Některá z nich stále pracují, ale i tak se na Marsu hromadí odpad pozemského původu, jak píše odborník na robotiku Cagri Kilic z americké Univerzity Západní Virginie na populárně naučném webu The Conversation.

Tento odpad pochází ze tří hlavních zdrojů: použitého vybavení, vysloužilých a havarovaných sond. Při každém pokusu o přistání na Marsu je „náklad“ vybaven padáky, ochrannými štíty a dalšími systémy, které mají zaručit jeho dopravu na povrch Marsu. Všechny tyto věci po přistání nebo případně nárazu zůstávají pohozené na rudé planetě.

Odpad na rudé planetě

Když sečteme všechny předměty a přístroje vyslané na Mars, jde o materiál o celkové hmotnosti asi 9 979 kilogramů. Po odečtení váhy doposud pracujících zařízení, která činí 2 860 kilogramů, vychází zhruba 7 119 kilogramů pozemského odpadu, který se momentálně nachází na rudé planetě.

Jak velký je to problém? Sedm tun se nezdá být příliš mnoho. Vědci a inženýři se přesto obávají, že by pozemský materiál, který je navíc obvykle velmi odolný, mohl ovlivnit experimenty nebo zkomplikovat provoz roverů, jako je Perseverance. Riziko podle nich zatím není příliš velké. Zatím!

TIP: Záhada marsovského „špagetového monstra“ vyřešena: Jde o odpad z přistání, tvrdí NASA

Podle Kilice má pozemský odpad na Marsu ještě jeden, zajímavý rozměr. Jde o historické památky kosmického výzkumu. Na povrchu rudé planety vzniká svého druhu muzeum, jehož exponáty mohou (pokud odolají kosmickému záření) vydržet na Marsu opravdu velmi dlouhou dobu.