Za humny České republiky objevili paleontologové dávného savce velikosti slona

26.11.2018 - Stanislav Mihulka

Nově objevený býložravý gigant z období triasu se velikostí vyrovnal africkému slonovi. Před miliony let se proháněl Horním Slezskem

<p>Ohromný býložravec z období triasu, Lisowicia bojani.</p>

Ohromný býložravec z období triasu, Lisowicia bojani.

Lidé si často myslí, že ve věku dinosaurů, tedy v období druhohor, byli savci jenom malá ušlápnutá zvířata, která se třásla ve stínu svých velikých a nebezpečných konkurentů. Nově objevený gigantický býložravý savec z triasu ale dokazuje, že to rozhodně neplatilo vždy.

Lisowicia bojani patřil mezi savce ze skupiny synapsidů, který žil v triasu, asi před 205 miliony let. Paleontologové objevili stopy lisowicie poblíž vesnice Lisowice v Horním Slezsku, která byla po dlouhou dobu součástí Českého království. Byl to úctyhodný tvor dlouhý 4,5 metru, na výšku měřil okolo 2,6 metru a vážil až 9 tun. Zatím není úplně jasné, jak a v jakém prostředí lisowicie žila, její stravou byly ale nepochybně rostliny.

TIP: Předek krokodýlů Carnufex carolinensis byl postrachem triasu Severní Ameriky

Lisowicie se velikostí vyrovnala dospělému slonu africkému a v období triasu to musel být jeden z největších obrů planety. Další takto velké savce známe až z období eocénu ve třetihorách, dlouho po vymření neptačích dinosaurů na konci druhohor.

• Zdroj fotografií: Karolina Suchan-Okulska