Začalo to jako vtip: Kofein zlepšuje výkon solárních článků

Kofein dodá energii lidem a také solárním článkům s perovskitem

27.04.2019 - Stanislav Mihulka

Některé vědecké výsledky vznikají v důsledku velmi promyšlených plánů a pečlivé vědecké práce. A jindy mohou výzkumné projekty začít jako vtip. Právě to je případ amerických vědců a inženýrů, které vtip dovedl k pozoruhodnému výzkumu a vylepšení solárních článků.

Původně to byl vtip u ranní kávy. Vědci si povídali a solárních článcích z perovskitu. Jeden z nich říkal, že když lidé posilují svoji energii kávou, tak třeba kávu potřebují i solární články, aby vyráběly více elektřiny. Podobných věcí se napovídají spousty. Kofein ale vědcům utkvěl v hlavě. A nakonec se ukázalo se, že kofein skutečně může zlepšit výkon solárních článků.

TIP: Co nám bude svítit? Hybridní krystaly novou nadějí LED technologií

Jde o to, že kofein je alkaloid s molekulárními strukturami, které mohou reagovat s perovskity, materiály, jenž díky své unikátní krystalické struktuře fungují jako světlosběrná vrstva v solárním článku. Vědci se už přitom dlouho snaží zlepšit teplotní stabilitu perovskitu, ale stále se jim to nedaří. Když přidali do perovskitového materiálu kofein, tak tím zlepšili celkovou účinnost solárního článku. Autoři studie věří, že po dalším výzkumu by kofein mohl pořádně rozproudit průmyslovou produkci perovskitových solárních článků.

Rui Wang & Jingjing Xue