Zachytil vesmírný teleskop Fermi stopy temné hmoty v Andromedě?

27.02.2017 - Stanislav Mihulka

Nezvyklé gama záření z centra galaxie v Andromedě má možná vztah k temné hmotě

Gama záření Andromedy -<p>Neobvyklé gama záření v srdci galaxie M31 v Andromedě</p>
Gama záření Andromedy -

Neobvyklé gama záření v srdci galaxie M31 v Andromedě

Americký vesmírný gama teleskop Fermi zachytil signál gama záření z centra slavné galaxie M31 v souhvězdí Andromedy, který by podle odborníků mohl být stopou přítomnosti temné hmoty.

Tento signál je podobný gama záření, které teleskop Fermi již dříve pozoroval v centru naší galaxie Mléčné dráhy. I o tomto záření se spekuluje, že by mohlo souviset s přítomností temné hmoty.

Gama záření v galaxiích

Gama paprsky představují nejvíce energetickou formu elektromagnetického záření. V galaxiích, jako je Mléčná dráha nebo galaxie M31 by měly být běžné. Vznikají například tehdy, když se částice kosmického záření, které se pohybují rychlostí blízkou rychlosti světla, setkají s mezihvězdnou hmotou.

TIP: Stojí za objevem neznámého záření temná hmota?

Nová data teleskopu Fermi ale překvapivě ukazují, že v galaxii M31 je gama záření z velké části soustředěné v její centrální oblasti. Takové nečekané rozložení gama záření lze podle vědců vysvětlit tak, že vzniká ze zdroje, s nímž jsme zatím nepočítali. Možností je ve hře víc. Může to být populace výkonných pulsarů anebo právě temná hmota.

NASA/Goddard Space Flight Center