Záhada vyřešena: Zvláštní fosilie z Antarktidy je obrovským vejcem mosasaura

20.06.2020 - Stanislav Mihulka

Rekordní třiceticentimetrové vejce z Antarktidy nejspíše snesl obří mořský plaz

<p>Líhnutí vejce mosasaura</p>

Líhnutí vejce mosasaura

V roce 2011 objevili chilští paleontologové v Antarktidě záhadnou druhohorní fosilii, která svými rozměry i tvarem připomíná poněkud přerostlý a prokopnutý fotbalový míč. Od té doby se na ní usazoval prach v chilském národním přírodovědném muzeu Museo Nacional de Historia Natura. Vědci ji znali pod přezdívkou „The Thing“, čili „Věc“, kterou fosilie získala podle legendárního sci-fi hororu z Antarktidy od Johna Carpentera z roku 1982.

Nedávno se na „Věc“ důkladně podívali američtí paleontologové z University of Texas at Austin. Nakonec zjistili, že záhadná fosilie je ve skutečnosti obrovské vejce ze sklonku období křídy s původně měkkou skořápkou. Jde přitom o vůbec první fosilní vejce nalezené v Antarktidě. Měří téměř 30 centimetrů, je tak největším vejcem s měkkou skořápkou, jaké jsme kdy na Zemi našli a druhé největší vejce vůbec.

TIP: Vědci potvrzují: Druhohorní dinosauři snášeli pestrobarevná vejce

Vedoucí výzkumu Lucas Legendre tvrdí, že jde o vejce tvora o velikosti velkého dinosaura. Zároveň jsou ale s kolegy přesvědčeni, že tohle vejce je od dinosauřího velmi odlišné. Je podobné vejcím ještěrů a hadů, je ale mnohem větší, než jak jsme v naší přírodě zvyklí. Vědci se proto domnívají, že jde o vejce velkého mořského plaza, nejspíše mosasaura. Srovnáním s celkem 259 žijícími druhy plazů a jejich vejci dospěli k závěru, že vejce snesl plaz, jehož tělo bez ocasu měřilo nejméně 6 metrů.