Záhadné gama signály z centra Mléčné dráhy nepocházejí od temné hmoty

08.05.2017 - Stanislav Mihulka

Gama záření z nitra Mléčné dráhy má asi na svědomí populace tisícovky pulsarů

Pulsar ve dvojhvězdě -<p>Pulsary v centru Mléčné dráhy zřejmě čerpají hmotu od hvězdných partnerů</p>
Pulsar ve dvojhvězdě -

Pulsary v centru Mléčné dráhy zřejmě čerpají hmotu od hvězdných partnerů

Minulý rok astronomové objevili zvláštní gama záření, které vychází z oblasti centra Mléčné dráhy. Nikdo si s ním pořádně nevěděl rady a zároveň vzbudilo velký rozruch, protože podle jednoho z možných vysvětlení může jít o první hmatatelný důkaz existence temné hmoty.

Mattia Di Mauro z Kavli institutu částicové astrofyziky a kosmologie a jeho kolegové nedávno toto záření znovu důkladně prozkoumali, modelovali všechna v rozumné míře reálná vysvětlení a nakonec dospěli k závěru, že o projevy temné hmoty téměř jistě nejde.

Temná hmota nebo pulsary?

Podle nich dotyčné gama záření pochází z populace pulsarů v oblasti centra Mléčné dráhy. Pulsary vlastně byly ve hře už od začátku. Potíž byla v tom, že pozorované gama záření pulsarům příliš neodpovídalo, a také v tom, že pulsary mívají velmi krátký život, tak kolem 10 milionů let. Hvězdy v centru Mléčné dráhy přitom bývají mnohem starší.

Nová pozorování ale ukazují, že gama záření z centra Mléčné dráhy má jisté rysy záření pulsarů. A pokud jde o délku existence pulsarů, život by jim mohli prodlužovat hvězdní partneři, pokud je zásobují hmotou.

TIP: Rentgenová observatoř NuSTAR vyřešila letitou záhadu Galaxie v Andromedě

Jestli jsou úvahy Di Maura a jeho spolupracovníků správné, tak by za pozorované gama záření mohla být zodpovědná populace asi jedné tisícovky pulsarů z oblasti centra Mléčné dráhy.

SLAC National Accelerator Laboratory