Zajímavý objev amatérského astronoma: Na Jupiteru objevil novou skvrnu

10.07.2020 - Stanislav Mihulka

Jihoafričan Clyde Foster vystopoval novou skvrnu Jupiteru. Nová skvrna se nachází nedaleko slavné Velké rudé skvrny

<p>Nově objevená skvrna se nalézá poblíž slavné Velké rudé skvrny Jupiteru.</p>

Nově objevená skvrna se nalézá poblíž slavné Velké rudé skvrny Jupiteru.

Velká rudá skvrna se stala poznávacím znamením planety Jupiter a učí se o ní už malé děti. Ve skutečnosti jde ale o dočasnou záležitost. Podobné skvrny se v atmosféře Jupiteru občas objevují a po nějaké době zase mizí. Před pár týdny se na Jupiteru objevila další skrvna. Zajímavé na ní je, že její objev si připsal amatérský astronom.

Inženýr v důchodu a amatérský astronom Clyde Foster z Centurionu v Jihoafrické republice pozoroval Jupiter v ranního hodinách letošního 30. května. Všiml si, že kousek od Velké rudé skvrny jihovýchodním směrem se nachází úplně nová skvrna, kterou pak následně zachytil na fotografiích. Australští astronomové pořizovali snímky Jupiteru jen pár hodin předtím, a nic podobného tam nebylo.

Clydeova skvrna

Štastnou souhrou okolností se do blízkosti nového objektu, který hned dostal neformální přezdívku „Clyde’s Spot“, tedy „Clydeova skvrna“, za pouhé dva dny dostala meziplanetární sonda Juno, která momentálně pracuje na orbitě Jupiteru. Díky tomu astronomové velmi rychle získali detailní snímky Clydeovy skrvny.

TIP: Meziplanetární sonda Juno se musela manévrem vyhnout zničení zatměním

Odborníci záhy zjistili, že Clydeova skvrna není gigantickou bouří, jakou je například Velká rudá skvrna. Jde o mohutný výtrysk plynu, který rychle vystoupal nad horní vrstvy atmosféry Jupiteru. Takové výtrysky se přitom občas objevují kolem „rovníku“ Jupiteru. Naopak v „mírném pásu“, jako právě Clydeova skrvna, bývají k vidění jen velmi vzácně. O to je Clydeův úlovek cennějším.

• Zdroj fotografií: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS / Kevin M. Gill