Zastaralá vojenská technika během druhé světové války (5): Stíhačka Avia B-534

24.11.2020 - Jan Kozák

Druhoválečné armády během šesti let konfliktu představily širokou škálu moderních technologií. Prakticky všechny zúčastněné strany ale z nejrůznějších důvodů ve svém inventáři držely i velmi zastaralé zbraně, ať už šlo o letouny, pěchotní pušky či dokonce meče. I ty ale někdy dokázaly překvapit

<p>V době mnichovské krize čs. letectvo disponovalo necelými čtyřmi stovkami strojů B-534 a Bk-534</p>

V době mnichovské krize čs. letectvo disponovalo necelými čtyřmi stovkami strojů B-534 a Bk-534


Reklama

Dvojplošné stíhačky s pevným podvozkem Avia B-534 sloužily v řadách čs. letectva od roku 1935, již v té době se ale jednalo o relativně zastaralý design. Vývoj jednoplošné Avie B-35 ale začal příliš pozdě a v době mnichovské krize v září 1939 tak čs. letectvo disponovalo necelými čtyřmi stovkami strojů B-534 a Bk-534.

Ve slovenských službách

Válečná kariéra B-534 tím ale teprve začala. Všechny kusy na českém území převzali po březnu 1939 Němci, 66 strojů zůstalo Slovenským vzdušným zbraním. V jejich barvách prodělaly i křest ohněm během takzvané Malé války na konci března 1939 a v září téhož roku pak doprovázely německé střemhlavé bombardéry Ju 87 během polského tažení.

Nejrozsáhlejšího nasazení se avie dočkaly po zahájení operace Barbarossa, kdy s nimi Slováci odlétali celkem 1 119 bojových akcí a v 58 případech se dostaly do souboje se sovětskými stíhačkami. Při nich si připsali minimálně čtyři sestřely letounů Polikarpov I-16. Problémy s dodávkami náhradních dílů a především opotřebení již silně zastaralých letounů ale nakonec způsobily stažení všech slovenských avií zpět na Slovensko, kde tvořily jádro vzdušných zbraní až do jejich zániku v létě 1944.

Poslední sestřel na čtyřech křídlech

Kromě slovenského letectva provozovaly avie také vzdušné síly Bulharska, Rumunska a Řecka. Nejvíce strojů – celkem 78 – vlastnila prvně jmenovaná země, přičemž 46 z nich 1. srpna 1943 odstartovalo proti náletu amerických bombardérů B-24 Liberator na ropná pole v Ploješti. Nízká rychlost a slabá výzbroj ex-československých dvojplošníků ale zabránily účinnému záchytu. V té době již beznadějně zastaralé avie nicméně Bulhaři používali až do léta 1945.

TIP: Československé zbraně vyvinuté z německých vzorů: Stíhačka Avia S-199

Poslední bojovou kapitolou v kariéře B-534 se stalo Slovenské národní povstání, během kterého takzvaná Kombinovaná letka tvořící celou vzdušnou sílu povstalců získala mimo jiné i čtyři bojeschopné avie. Dne 2. září 1944 pak František Cyprich v kokpitu jedné z nich sestřelil maďarský transportní letoun Ju 52/3m, čímž zaznamenal historicky poslední potvrzený sestřel na dvojplošníku s pevným podvozkem. Konce povstání se dočkaly pouze dva stroje, které po porážce SNP pozemní personál zničil.


Zastaralá vojenská technika během druhé světové války

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Vykopávky odkryly například závod na zpracování ryb. Velká část starého fénického města ale leží pod hladinou moře.

Zajímavosti

Oko mouchy pracuje čtyřikrát rychleji než naše. Proto mají naše pokusy plácnout ji jen malou šanci na úspěch.

Příroda

Hmotnost supermasivní černé díky v srdci kvasaru J0313-1806 odpovídá 1,6 miliardám Sluncí.

Vesmír

V budoucnu by Maci Currinová ráda studovala vysokou školu ve Velké Británii a zároveň by se chtěla stát nejvyšší profesionální modelkou na světě.

Revue

Tlak panovníků na odvádění daní v penězích, nikoliv v naturáliích, přinesl zánik směnného obchodu.

Historie
Věda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907