Zázračné tóny: Chemici odhalují tajemství legendárních stradivárek

V čem tkví tajemství úžasného zvuku nástrojů, které vyráběl Antonio Stradivari? Podle vědců za něj může speciální koktejl použitých chemikálií

23.08.2021 - Stanislav Mihulka

Italský mistr houslař Antonio Stradivari vyráběl na přelomu 17. a 18. století hudební nástroje, jejichž zvuk je dodnes nesmírně ceněný. Přesný postup jejich výroby, stejně jako detaily složení použitých materiálů, jsou stále zahalené tajemstvím. Takové záhady dráždí, takže není divu, že se je odborníci snaží rozluštit, s využitím síly soudobé vědy.

Americký biochemik Joseph Nagyvary z Texas A&M University nedávno s týmem kolegů potvrdil svou dlouholetou hypotézu, podle níž Stradivari a další houslaři používali jisté chemikálie, kterými chránili dřevo nástrojů před škodlivými živočichy a houbami. Právě tyto poměrně agresivní chemikálie podle Nagyvaryho zároveň podstatně přispěly k vytvoření skvostného zvuku stradivárek a dalších nástrojů.

TIP: V údolí zpívajících stromů: Jak se rodí slavné stradivárky

Badatelé použili ke studiu materiálu stradivárek různé spektroskopické, mikroskopické a chemické metody. Zjistili, že dávní výrobci nástrojů skutečně použili chemikálie a to nejen na povrch nástrojů, ale promořili s ním celé čerstvé smrkové dřevo, z něhož byly stradivárky vyráběny. Dokázali identifikovat i některé složky těchto chemikálií – včetně boraxu, zinku, mědi, kamence a vápenné vody. Jde o významný pokrok, kompletní návod na výrobu stradivárek ale i tak zůstává záhadou.