Reklama


Zbrojovky zabrané nacisty: Stíhačky a tanky z pásů italského Fiatu

30.03.2017 - Michal Sklenář

Také z pásů italského Fiatu sjížděly v časech 2. světové války především produkty určené pro Wehrmacht

 Fiat G.55 Centauro -<p>Stíhačka Fiat G.55 Centauro nadchla experty Luftwaff e svými parametry, fi rma ji však nedokázala kvůli spojeneckému bombardování dodávat v dostatečném množství</p>
Fiat G.55 Centauro -

Stíhačka Fiat G.55 Centauro nadchla experty Luftwaff e svými parametry, fi rma ji však nedokázala kvůli spojeneckému bombardování dodávat v dostatečném množství


Reklama

Když koncem léta 1943 okupovali Němci po italské kapitulaci severní části země, zmocnili se i tamních podniků včetně klíčového průmyslového koncernu FIAT se sídlem v Turíně.


Seriál: Zbrojovky zabrané Německem


Jeho zbrojní výroba sice formálně podléhala Mussoliniho Italské sociální republice (Salò), ve skutečnosti vše ovládala nacistická správa, takže některé zbraně přebíral přímo Wehrmacht. FIAT, respektive konglomerát Fiat-Ansaldo si v dobách Mussoliniho vlády vydobyl takřka zbrojní monopol a další koncerny (Caproni-Reggiane, Macchi, Alfa-Romeo nebo Piaggio) se prosazovaly jen obtížně.

Němci pak rádi využili nejúspěšnější modely letadel i obrněných vozidel z jeho produkce. Nejlepší italská stíhačka Fiat G.55 Centauro je velice zaujala, uvažovali dokonce o tom, že nahradí slavný Messerschmitt Bf. 109. Luftwaffe několik strojů skutečně převzala, nicméně spojenecké nálety z let 1943 a 1944 turínskou továrnu prakticky zničily, takže nedokázala zásobovat ani jednotky Mussoliniho loutkového státu.

  • NÁZEV: FIAT (Fabrica Italiana Automobili Torino)
  • VZNIK: 1899
  • ZAMĚŘENÍ: strojírenství
  • HLAVNÍ SÍDLO: Turín
  • DOBA PŮSOBENÍ: 1899–dosud

Letecké údery ochromily i výrobu několika modelů obrněných vozidel doposud dodávaných jednotkám polního maršála Alberta Kesselringa: střední tanky P 26/40, M 15/42 či samohybného děla Semovente 75/34. Wehrmacht tak získal série nanejvýš o několika desítkách kusů.

Nejcennější obrněnec představoval P 26/40, v německém přeznačení PzKpfw P40 737 (i). Ačkoli vážil jen 26 tun a sotva tak dosahoval kategorie středního tanku, Italové ho původně vyvíjeli jako těžký, (odtud označení P: Pesante). Než Itálii dobyla spojenecká vojska, Turín vyprodukoval pro Panzerwaffe zhruba sto kusů těchto strojů.

  • Zdroj textu:

    Zbraně číslo 14

  • Zdroj fotografií: Wikipedia

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Historie

Trpasličí planeta Pluto na snímku americké sondy New Horizons

Vesmír

Po výcviku dokázali paviáni s velkou jistotou poznat slova, která neexistují

Příroda
Věda

Tento prazvláštní obr je považován za jednoho z nejohroženějších, nejunikátnějších a nejcennějších obojživelníků na světě. Ve své domovině je ale na pokraji vyhubení.

Věda

Přistání na řece Hudson patří k nejslavnějším v dějinách – zásluhou kapitánova manévru všech 155 lidí na palubě přežilo.

Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907