Ženské hormony v rostlinách: K čemu je květinám progesteron?

29.09.2016 - Zuzana Teličková

Vědci objevili v rostlinách ženský hormon progesteron. Až dosud se domnívali, že se vyskytuje pouze v živočišné říši, kde připravuje dělohu na těhotenství, jenž pak pomáhá udržovat

Nezodpovězená hádanka -<p>Proč je v rostlinách přítomen progesteron? Vědci jej objevili v listech ořešáku královského (Juglans regia)</p>
Nezodpovězená hádanka -

Důvod přítomnosti progesteronu v rostlinách není zatím zcela jasný. Vědci se domnívají, že může plnit funkci bioregulátoru podobně jako jiné steroidní hormony a že pravděpodobně vznikl před miliony let, ještě než se vyvinuly moderní rostliny a živočichové.

TIP: Květy pestrých barev aneb Tiché horské zvony luk i skal

Nový objev může zcela změnit pohled na evoluci a funkci progesteronu v živých organismech. Již dříve objevili vědci v rostlinách látky podobné progesteronu, ale jeho přítomnost byla prokázána až nyní pomocí dvou mocných laboratorních technik – nukleární magnetické rezonance a hmotnostní spektrometrie. Progesteron byl detekován v listech ořešáku královského (Juglans regia) spolu s pěti dalšími steroidy, které vědci identifikovali v rostlinách z čeledi pryskyřníkovitých.

Příroda 3/2010