Žhavé výstřely studené války: Sestřely narušitelů nad Československem (2)

07.06.2018 - Marek Brzkovský; Jan Šafařík

Vojska Varšavské smlouvy a NATO na sebe za více než 40 let studené války naštěstí nezaútočila, na obloze však konfrontace probíhala o poznání dramatičtěji. Československé útvary protivzdušné obrany se nacházely přímo na linii dotyku obou bloků a do nevyhlášené války se několikrát krvavě zapojily

<p>Legendární MiGy-21 sloužily v řadách československého letectva od roku 1962</p><p> </p>

Legendární MiGy-21 sloužily v řadách československého letectva od roku 1962

 


Reklama

Naši stíhači neměli za úkol jen bránit Československo před „imperialisty“, ale také zabránit tomu, aby kdokoli opustil svou socialistickou vlast. K jedné takové události došlo v pondělí 16. srpna 1954. Člen aeroklubu v Turnově Milan Novák využil letoun Piper L-4, dopustil se však osudové chyby, když na vratech hangáru nechal dopis na rozloučenou. Poté, co členové aeroklubu zjistili, co se stalo, zalarmovali vedení PVO.

Předchozí část: Žhavé výstřely studené války: Sestřely narušitelů nad Československem (1)

Stíhačky proti piperovi

Z letiště Líně vzlétli nadporučík František Lier a poručík Jiří Hejduk pilotující dvojici MiGů-15 od 5. stíhacího pluku. Na prchající letoun jako první narazil poručík Hejduk, který se jej pokusil přimět k přistání na nejbližším letišti. Mladík za řízením piperu nereagoval a snažil se uniknout. Oba stíhači ale v obavě z ohrožení lidí pracujících na poli letoun nesestřelili. Až nadporučík Milan Hlavica od 8. stíhacího pluku poslal jižně od Vlašimi malé letadlo k zemi palbou svých 23mm kanonů. Údajně úmyslně střílel do konce křídel, takže Milan Novák nakonec vyvázl z havárie jen s několika modřinami.

Čs. protivzdušná obrana procházela v té době bouřlivým rozvojem. V polovině 50. let již letectvo dokončilo přezbrojování na proudové stíhačky MiG-15, jež ale nedisponovaly radarem a nemohly proto létat v noci a za ztížených meteorologických podmínek. Proto velení projevilo zájem o dodávky přepadových MiGů-17PF vybavených radiolokátorem RP-1. Maximální rychlost letounu dosahovala 1 123 km/h a dokázal vystoupat až do 16 300 m.

Rozkazy velení byly tehdy jednoznačné a značně agresivně formulované: „Stíhači musí splnit bojový úkol ke zničení nepřátelského letounu za jakýchkoliv situací. Jsou povinni zahajovat palbu z 600 m a vést ji až do nejmenší možné vzdálenosti. Musí pronásledovat nepřítele až do jeho zničení a až do úplného spotřebování paliva nad vlastním územím. Pilot je povinen zničit nepřátelský letoun palbou nebo směle do něho vrazit a pak použít padáku.“ Koncem 50. let pak do výzbroje přišly i nadzvukové MiGy-19. 

MiGy proti sportovním cessnám 

Československý vzdušný prostor občas narušil i civilní letoun ze západu, který pouze zabloudil z důvodů ztráty orientace či nezkušenosti posádky. Ve čtvrtek 3. října 1963 vzlétl z letiště aeroklubu Bruck sportovní pilot Georg Nusser k cvičnému letu v kabině letounu Cessna L-19. Zřejmě vinou navigační chyby se dostal až nad naše území. Ze základny Dobřany se zvedl stíhací letoun MiG-19S, v jehož kabině seděl kapitán Jan Foks. Z letiště v Českých Budějovicích vzlétl MiG-15 s úkolem přehradit narušiteli cestu z jižního směru. A nakonec odstartoval ze žateckého letiště třetí hotovostní stroj MiG-19PM s úkolem přehradit severní směr na Karlovy Vary.

Nejdřív se k letounu narušitele dostal Foks, který na něj provedl celkem tři nálety. Jelikož německý pilot nereagoval ani na výstražnou střelbu a dál se snažil uniknout směrem ke státní hranici, čs. stíhač zaútočil. Vypálil kanonovou dávku přímo do trupu neozbrojené cessny, která se zřítila z výšky 800 m a dopadla nedaleko Boru u Tachova. Pilot bohužel nepřežil. Technické vybavení a výkony radiolokátorů už tou dobou dokázaly zachycovat i cíle poměrně malých rozměrů a nízko nad zemí. Do výzbroje také přicházely moderní nadzvukové MiGy-21, vyzbrojené řízenými střelami. Ty se však k ničení letounů narušitelů příliš nehodily.

Dokončení v pátek 8. června

  • Zdroj textu:

    Vojska

  • Zdroj fotografií: Shutterstock

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Událost, známá jako železniční neštěstí v Montparnassu, se objevila i v trikové scéně Scorseseova filmu Hugo a jeho velký objev či na obalu jednoho alba hardrockové skupiny Mr. Big.

Historie

O transport amerických speciálů na Takur Ghar se staraly vrtulníky MH-47E Chinook.

Válka

Modré šipky ukazují nově objevené slinné žlázy

Věda

Kamera pro cizí světy Lunar ExoCam

Vesmír

Leopold II. se svou početnou rodinou. Se svou ženou Marií Ludovikou Španělskou měl 16 dětí (12 synů a 4 dcery).

Historie
Vesmír

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907