Žirafy možná mají menší mozky, statistiku ale zvládají jako primáti

Zábavný experiment se žirafami odhalil jejich slušné matematické nadání

08.05.2023 - Stanislav Mihulka

Matematické výkony obvykle považujeme za dovednost vyhrazenou lidskému druhu. Existují ale důkazy, že i další živočichové ovládají matematické myšlení. A může jít o tvory lidem velmi nepodobní. V minulosti se například ukázalo, že počítat dovedou některé ryby nebo že včely rozliší sudá čísla od lichých. Nově se k matematikům mezi živočichy přidávají žirafy, které prokázaly statistické uvažování.

Álvaro L. Caicoya z barcelonské univerzity a jeho spolupracovníci uspořádali experiment, v rámci kterého testovali statistické nadání čtyř žiraf severních (Giraffa camelopardalis), chovaných v barcelonské zoologické zahradě. Z dřívějších studií vyplynulo, že takové úvahy zvládají primáti, tedy naši příbuzní s relativně velkým mozkem. U zvířat jako je žirafa, která mají vzhledem k tělu spíše malý mozek, to zatím nikdo nezjišťoval. Nový výzkum publikoval vědecký časopis Scientific Reports.

Experiment s pamlsky

Badatelé uspořádali experiment, v němž testovaným žirafám nabízeli pamlsky v podobě kousků mrkví, které mají žirafy raději a podobně velkých kousků cuket, které jsou u žiraf méně oblíbené. Experimentátoři vždy nabrali dvě porce pamlsků současně – ze dvou průhledných krabic, do nichž žirafy viděly – a sevřeli je v pěst. Testovaná žirafa si dlouhým jazykem vybírala jednu z porcí podle toho, ze které z krabic pocházela, s tím, že by žirafy měly dávat přednost porcím s větším množství mrkví.

Krabice nejprve obsahovaly 20 mrkví / 100 cuket a 100 mrkví / 20 cuket. Ve druhém kole experimentu to bylo 20 mrkví / 100 cuket a 20 mrkví / 4 cukety, a ve třetím kole 57 mrkví / 63 cuket a 3 mrkve / 63 cuket. Ve druhé fázi experimentu byly počty pamlsků stejné, ale žirafy viděly jen horní polovinu krabic, takže musely používat statistické úvahy.

TIP: Prokletí výšky: Udeří do žiraf blesk častěji, než do jiných zvířat?

Žirafy si dokázaly vybrat správnou krabici s vysokou úspěšností a rozhodovaly se velmi rychle. Byly v tom dokonce podstatně úspěšnější než například papoušci druhu nestor kea (Nestor notabilis), kteří přitom mají mnohem větší mozky v poměru k velikosti těla. Vše nasvědčuje tomu, že žirafy mají vyspělé statistické uvažování, které snese srovnání s primáty. Badatelé jsou přesvědčeni, že velký mozek (relativně k velikosti těla) není nezbytným předpokladem pro pokročilé kognitivní funkce a statistické dovednosti.