Jen máloco ilustruje proměnlivost morálky tak dobře, jako příběh Virginie Amélie Avegno. Zatím co umělec, který ji namaloval se stal boháčem, ona byla považována za odsouzeníhodnou zhýralou prostopášnici…
Virginie Amélie Avegno z New Orleans vyrostla v Paříži, kde se provdala za lodního magnáta a bankéře Pierra Gautreaua. Platila za jednu z nejkrásnějších žen pařížské smetánky. Párkrát pózovala pařížským malířům – právě obraz jednoho z nich, Johna Singera Sargenta způsobil ohromný skandál.
Portrét Madame X byl poprvé vystaven na Salónu v roce 1884. Dnes při pohledu na něj už jen těžko chápeme, co to zemětřesení v pařížské společnosti způsobilo. Šlo především o to, že na něm v koketní póze a svůdných šatech téměř bez ramínek (původně jedno dokonce lehce padalo z ramene) pózovala právě jedna z místních prominentek. Publikum mělo za to, že malíř tímto obrazem odhaluje a obhajuje cizoložství a nemorální způsob života bohatých Pařížanek.
Zatímco z malíře Sargenta se po skandálu, který jej donutil opustit Paříž, stal jeden z nejslavnějších portrétistů boháčů z Anglie i USA, madame Gautreau se raději stáhla z veřejného života. Její reputaci nepomohlo, ani když Antonio de La Gándara v roce 1898 namaloval její portrét, na kterém vypadá jako skutečná dáma!
ZajímavostiPachacuti, tvůrce velkolepé říše Tawantinsuyu, na anonymní malbě cuzské školy ze 17. století (foto: Wikimedia Commons, CC0 + Wikimedia Commons, Emmanuel Dyan, CC BY 2.0)
PřírodaSvětelná show Tribute in Light je pastí pro ptáky přelétající nad New Yorkem. (foto: Wikimedia Commons, King of Hearts, CC BY-SA 4.0)
HistorieEmauzský klášter na přelomu 19. a 20. století. (foto: Wikimedia Commons, Deport & Panzer, CC0)