Zlobivé holky historie: Excentrická markýza Luisa Casati Stampa di Soncino

29.01.2021 - Alžběta Nagyová

Náš obdiv si samozřejmě zaslouží především ženy, které svůj život zasvětily rodině, umění, vědě, lásce a oddaně pracovaly pro dobro společnosti… Jenže někdy jsou mnohem zajímavější ty, které na pokoru a pravidla slušného chování, leckdy ani na desatero příliš nehleděly!

<p>Jedna z mála dochovaných fotografií Luisy Casati (1881–1957). Vpravo její portrét La marchesa Luisa Casati od Giovanni Boldiniho.</p>

Jedna z mála dochovaných fotografií Luisy Casati (1881–1957). Vpravo její portrét La marchesa Luisa Casati od Giovanni Boldiniho.


Reklama

Italská dědička, múza a mecenáška umění, římská markýza Luisa Casati Stampa di Soncino desítky let fascinovala Evropu a svým excentrickým stylem života dodnes inspiruje umělce, spisovatele, módní návrháře i filmaře. V patnácti letech osiřela. Protože byla až patologicky stydlivá, vytvořila ze sebe legendu – sama sobě vymyslela novou identitu. Bytost, kterou stvořila, dokázala na rozdíl od ní žít divoký život plný historek tak propracovaných jako šaty, které nosila. 

Obklopila se zvířátky. Její bílí pávi byli vycvičení tak, že hřadovali na jejích okenicích. Albínské kosy nechala barvit na různé bary, aby svou přítomností zdobili její proslulé večírky. Procházela se po ulicích oblečená jen a pouze v kožichu a na vodítku si vedla gepardy. Kolem krku místo šperků nosila živé hady. Na jejích opulentních večeřích obsluhovali nazí pozlacení sloužící a u jídelního stolu vedle ní sedávala vosková figurína – její dokonalá kopie dokonce s parukou z jejích vlastních vlasů. V mihotavém světle svíček pak hosté jen těžko rozeznávali, která markýza je ta pravá!

Večery v jejím domě tak byly víc než jen společenskou událostí. Luisa vždy vypracovala podrobný scénář, aby se staly uměleckým dílem. Brala si to nejlepší ze secese, ale inspirovala už moderní umělecké směry, jako byl futurismus či kubismus. Man Ray ji vyfotil coby „surrealistickou Medusu“, maloval ji Picasso, Giovanni Boldini nebo fauvista van Dongen. Psal o ní Marinetti, Ezra Pound nebo Jack Kerouac

TIP: Dámy z Llangollen: Kvůli lásce předběhly dobu a vstoupily do dějin

Krach na burze ji ve třicátých letech připravil doslova o všechno. Přestěhovala se do jednopokojového bytu v Londýně, kde pořádala ezoterické seance. Říká se, že bývala viděna, jak ve vypelichaném kožichu prohledává popelnice. V roce 1957 ji ranila mrtvice. Je pohřbená se svým milovaným pekinézem a na víčkách má nalepené umělé řasy.

Reklama




Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Delfíni umí při náhlém vynoření usměrnit tvorbu bublinek dusíku tak, aby se jim nedostávaly do krevního oběhu a nekolovaly po těle. (foto: Unsplash, NOAA, CC0)

Příroda

Portrétová fotografie Emila Holuba s neodmyslitelnou tropickou přilbou. (foto: Wikimedia Commons, CC0)

Historie

Model blízkého planetárního systému TRAPPIST-1. (foto: NASA, R. Hurt, T. PyleCC BY-SA 4.0)

Vesmír

Archeologové v Izraeli objevili 44 byzantských zlatých mincí a další cenné předměty. (foto: Israel Antiquities Authority, Dafna GazitCC BY 4.0)

Věda

Turecká obsluha kulometu s rakousko-uherským instruktorem. (foto: Jiří Ráčil, oldphoto.info -se souhlasem k publikování)

Válka

Nezamhouřit oka

Shattered | rok: 2014 | počet sezon: 1

V reality show Shattered se deset účastníků nechalo zavřít v domě plném skrytých kamer a měli za úkol vydržet týden bez spánku. Denně přitom podstupovali testy, aby se určilo, na koho dlouhodobá bdělost dopadá nejhůř. Tito jedinci se pak utkávali v různých výzvách a nejslabší museli dům opustit. Na vítěze čekalo v přepočtu 4,1 milionu korun, suma se však snižovala pokaždé, když někdo ze soutěžících zavřel oči na déle než deset sekund. Zatímco někteří usnuli, jiní prodělávali halucinace či dramatické změny chování. Farah Clareová nakonec zůstala vzhůru celých 178 hodin a odnesla si čtyři miliony korun. (foto: Unsplash, Alexandra Gorn, CC0)

Revue

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907