Změna v jízdním řádu: Ke kovové planetce Psyche se poletí dřív

29.05.2017 - Stanislav Mihulka

Mise NASA k planetce Psyche vyrazí s ročním předstihem a u cíle bude dokonce o 4 roky dříve

NASA -<p><strong>NASA/JPL-Caltech/Arizona State Univ./Space Systems Loral/Peter Rubin</strong></p>
NASA -

NASA/JPL-Caltech/Arizona State Univ./Space Systems Loral/Peter Rubin

Americká kosmická agentura NASA posunula začátek ambiciózní mise ke kovové planetce 16 Psyche. Tato změna bude mít zásadní vliv na průběh celé mise.

Původně se k asteroidu mělo letět v roce 2023. NASA ale vyrazí už v roce 2022. Díky příznivé souhře oběžných drah ale tím pádem mise dosáhne svého cíle o celé 4 roky dříve. To znamená, že se dříve dočkáme objevů, a že celá mise bude stát méně peněz.

Změna načasování letu si vyžádá i změny dráhy, s nimiž souvisejí úpravy designu kosmické sondy. Teď totiž poletí ve větší vzdálenosti od Slunce, takže ji bude stačit méně ochrany proti slunečnímu záření. Zároveň bude ale potřebovat více solárních panelů.

Kovový asteroid

Planetka 16 Psyche o průměru přes 200 kilometrů je unikátní. Na rozdíl od většiny asteroidů v okolí tvoří hmotu Psyche téměř výlučně železo a nikl, což zhruba odpovídá jádru Země. Pokud se někomu podaří Psyche vytěžit, tak by jenom za železo při současných cenách teoreticky utržil deset tisíc tisíců bilionů, čili deset na patnáctou dolarů. V reálné situaci by se trh samozřejmě zhroutil kvůli ohromnému nadbytku.

TIP: Nová mise na obzoru: NASA chce vypravit misi k železné planetce Psyche

16 Psyche ale nezajímá jen těžaře. Kvůli jeho zvláštnímu složení ho astronomové podezřívají, že jde o jádro planety, která z nějakého důvodu nakonec nevznikla. Proto se vědci nesmírně těší na průzkum 16 Psyche a jsou nadšeni, že se dočkají o mnoho dříve.

• Zdroj fotografií: NASA/JPL-Caltech/Arizona State Univ./Space Systems Loral/Peter Rubin