Změny pohlaví ve zvířecí říši: Může se slepice změnit v kohouta?

17.02.2019 - Kateřina Helán Vašků

Spontánní změny pohlaví představují v říši zvířat spíš vzácný úkaz, nicméně existují. Příkladem může být drobná rybka klaun očkatý, jejíž samci se v případě nutnosti dokážou proměnit v samičku. K podobnému procesu dochází i u slepic, ačkoliv transformace pohlaví není v tomto případě zvířeti prospěšná.

Změnu pohlaví umožňuje slepičí anatomie: Kuře ženského rodu má běžně funkční jen levý vaječník. V embryonálních stadiích jsou však – stejně jako u všech ptáků – přítomny dva pohlavní orgány: levý vaječník a gonáda. Právě ta se může později vlivem hormonů vyvinout jak ve vaječník, tak ve varle, nebo dokonce v kombinaci obou. Obvykle se zmíněný orgán vůbec neprobouzí, za jistých okolností se však aktivovat může: například objeví-li se u ptáka cysty, nádory či jiné nemoci způsobující poruchy levého vaječníku. A pokud se utvoří varle, slepice se změní v kohouta.

TIP: Ani žena, ani muž: Co přesně znamená spojení „třetí pohlaví“?

Typická proměna zasahuje chování i fyzické vlastnosti. Samička začne sílit a mohutnět, zvětší se jí vole, naroste jí tmavé peří a na hlavě se objeví kohoutek. Výsledkem je pak samec, ovšem sterilní. Transformace se přitom odehrává pouze ze slepice na kohouta, opačným směrem se ji nikdy zachytit nepodařilo. Podle odborníků se popsaný proces vyskytuje velmi vzácně, asi jen v jednom případě z deseti tisíc.