Zmizí galaxie, pokud všechny její hvězdy vybuchnou jako supernova?

30.04.2016 - Michal Švanda

Podle současného paradigmatu netvoří galaxie pouze hvězdy. I kdyby tedy všechny stálice v dané galaxii explodovaly jako supernova a už by se netvořily nové, i nadále by se zachovaly zbývající složky a hvězdný ostrov by pravděpodobně nezanikl.

Možná se to na první pohled na noční oblohu nezdá, ale ve hvězdách je uloženo pouze necelých 10 % baryonové hmoty – tedy „normálního“ materiálu sestávajícího z protonů a neutronů. Zbývajících devět desetin bychom našli v plynu: z něj se pak určitá část volně rozptýlila a určitá část se koncentruje v mlhovinách. Podíváme-li se na snímky cizích spirálních galaxií pořízených v molekulárních čarách nebo v čáře H-alfa vodíku, uvidíme takových mlhovin bezpočet. Jistě si tedy dovedete představit, že i když z daného hvězdného ostrova „vyretušujete“ všechny stálice (výbuchem supernovy se promění právě na plyn), pořád bude vypadat jako galaxie.

Další důležitou komponentu tvoří hypotetická temná hmota, kterou vědci považují za podstatnou součást galaxií – známe dokonce hvězdné ostrovy, v nichž podle všech indicií mnohonásobně převažuje nad hmotou atomární. Ale ani temná hmota by se v důsledku výbuchu supernov neztratila.

Tajemství vesmíru 9/2015