Zoologové poprvé pozorovali šimpanze, jak k léčení používají rozdrcené brouky

01.09.2022 - Barbora Jelínková

Už dlouho se ví, že některá divoce žijící zvířata dokážou využívat léčivé rostliny jako primitivní formu přírodní medicíny. Teprve nedávno však zoologové poprvé pozorovali šimpanze, jak k léčení používají rozdrcené brouky

<p>Šimpanzi dokážou využívat rozdrcený hmyz k tišení bolesti. <em>(foto: Unsplash, satya deep, CC0)</em></p>

Šimpanzi dokážou využívat rozdrcený hmyz k tišení bolesti. (foto: Unsplash, satya deep, CC0)

Původně vědci z univerzity v německém Osnabrücku zkoumali v rámci projektu Ozouga něco zcela jiného: Po dobu 15 měsíců monitorovali v africkém Gabonu 45člennou skupinu šimpanzů s cílem lépe zmapovat jejich vzájemné vztahy při lovu. Záměr se však záhy změnil, když si badatelé všimli nečekaného chování zvířat – zranění jedinci si na rány přikládali konkrétní druhy hmyzu, přičemž bylo evidentní, že mají k uvedenému jednání jasný důvod. „Věděli jsme, že hmyz jedí. Že by ho však používali i jako medicínu, to pro nás byla novinka. Dokážou tedy nejen rozlišovat živočišné druhy, ale také chápat jejich význam pro léčebné účely,“ vysvětluje vedoucí studie Simone Pikaová.

Starostlivá matka

V rámci projektu pozorovali odborníci celkem 19 takových situací, a ve třech případech navíc některý ze šimpanzů ošetřoval pomocí rozdrceného hmyzu i své příbuzné. „Viděl jsem, jak samice Suzee prohlíží raněnou nohu svému synovi. Vypadalo to, že se nejprve rozmýšlí, potom se rozhlédla, ulovila nějaké brouky, rozdrtila je mezi rty a přiložila na ránu,“ popisuje Alessandra Mascarová, dobrovolnice z projektu Ozouga

TIP: Unikátní pozorování: Vědci nafilmovali šimpanze při pohřebním rituálu

Vědci zatím netuší, o jaké hmyzí druhy se jedná. Předpokládají ovšem, že jejich těla obsahují látky schopné tišit bolest. Nejde přitom o jediný známý způsob, jak šimpanzi pečují o svůj zdravotní stav. „Pojídají například listy rostlin, které je díky hořkým sloučeninám zbavují parazitů,“ připomíná Pikaová.