Žralok versus pteranodon: Fosilní důkaz souboje druhohorních monster

Ve fosilii ptakoještěra z období křídy vědci objevili žraločí zub. Jak se tam dostal? Pravděpodobně šlo o souboj!

22.12.2018 - Stanislav Mihulka

Před více než 80 miliony lety, tedy v období křídy, závěrečné éře druhohor, rozdělovalo severní Ameriku vnitrozemské moře na západní Laramidii a východní Appalachii. Těsně nad jeho vlnami plachtil populární ptakoještěr pteranodon, který se mohl pochlubit úctyhodným rozpětím křídel okolo pěti metrů. Najednou pod pteranodonem vybuchla vodní hladina a z moře zaútočil asi dvouapůlmetrový druhohorní žralok druhu Cretoxyrhina mantelli.

Po krátkém a nepochybně divokém boji byl velký pteranodon mrtvý a žralok bez jednoho zubu. Anebo, jak přiznávají paleontologové, možná jenom žralok v moři ohlodával mrtvolu pteranodona.

Popsaný scénář naznačruje objev z roku 1965. Paleontologové tehdy v Kansasu objevili částečnou fosilii dotyčného pteranodona, z jehož krku dodnes trčí asi palcový, tj. 2,4 cm dlouhý žraločí zub. Detaily dávného dramatu ale vyšly najevo až nedávno.

TIP: Opeření dinosauři druhohor byli nelítostní, hladoví a plyšoví

Vědci jsou přesvědčeni, že se žraločí zub do krku pteranodona nemohl dostat náhodou, například působením pohybů mořské vody. Vězí tam dost pevně. Dramatickému souboji mezi pteranodonem a žralokem také nasvědčuje stavba těla žraloka. Podle odborníků je velmi pravděpodobné, že dávní žraloci skutečně mohli lovit rybařící ptakoještěry.

LiveScience