Ztracený kontinent: Vědci detailně zmapovali potopenou Zélandii

Nový kontinent Zélandie je sice z 94 % procent ukrytý pod vodou, je ale stoprocentně zajímavý

28.06.2020 - Stanislav Mihulka

K Africe, Asii, Antarktidě, Austrálii, Evropě, Severní Americe a Jižní Americe před několika lety přibyl další kontinent – Zélandie, ztracený kontinent v oblasti Nového Zélandu, které je z více než 94 procent ukrytý pod hladinou Pacifiku. Nejde o žádného „drobka“ – Zélandie, maorsky Te Riu-a-Māui, má rozlohu asi 5 milionů čtverečních kilometrů.

Zélandie byla objevena v devadesátých letech a formální status kontinentu získala v roce 2017. Stále zůstává do znační míry neznámým územím a je jenom málo probádaná. Novozélandská společnost GNS Science, kterou vlastní vláda, nedávno vytvořila soubor nových map a interaktivních nástrojů, které mají pomoci vědcům a zároveň zvýšit povědomí veřejnosti o Zélandii.

TIP: Výprava ke ztracenému kontinentu: Vědci budou vrtat v potopené Zélandii

Geolog Nick Mortimer a jeho kolegové zpracovali mapy Zélandie tak, aby nabídly kompletní, přesný, a aktuální přehled geologie Nového Zélandu a přilehlých oblastí oceánu, kvalitnější, než kdy dříve. Podle Mortimera tyto mapy Zélandii umožňují lépe pochopit uspořádání a fungování novozélandských vulkánů, rozhraní tektonických desek i sedimentárních pánví, které se v této oblasti nacházejí.