310 milionů let stará fosilie z Německa je nejstarším známým pavoukem

Dávný pavouk Arthrolycosa wolterbeeki žil ve svrchním karbonu na území dnešního Dolního Saska

02.08.2023 - Stanislav Mihulka

V dnešní době na Zemi žije přes 50 tisíc různých druhů pavouků. Lze se s nimi setkat na všech kontinentech s výjimkou Antarktidy. Mezi ostatními členovci jsou zvláštní tím, že jejich tělo skládá ze dvou výrazně oddělených částí – hlavohrudi a zadečku, kde se jim z končetin vyvinuly snovací bradavky, vytvářející pavučinová vlákna.

Arthrolycosa wolterbeekiJaké ale byly počátky této dnes velmi rozmanité a úspěšné linie členovců? Na jejím opačném konci se ocitla fosilie, která byla před časem objevena v německém Piesbergu, poblíž Osnabrücku v Dolním Sasku. Záhadně vyhlížející fosilie ze svrchního karbonu se dostala k odborníkovi na fosilní pavoukovce Jasonu Dunlopovi z Muzea přírodní historie v Berlíně.

Rozhodly snovací bradavky

Dunlop po prozkoumání fosilie dospěl k závěru, že jde o pavouka, navíc o nejstaršího známého pavouka, který byl kdy nalezen. Jde také o prvního prvohorního pavouka, kterého známe z území Německa.

Prvohorní členovec dostal na počest po svém objeviteli, nizozemském geologovi Timu Wolterbeekovi, jméno Arthrolycosa wolterbeeki a stáří pavouka vědci odhadují na 310 milionů let. Závěry vědců zveřejnil v polovině července odborný časopis PalZ

TIP: Vědci již vědí, jak vypadal „zabijácký megapulec“ ze Skotska

Rozhodujícím znakem se pro odborníky stala přítomnost snovacích bradavek, která určuje příslušnost této fosilie do řádu pavouků. Navzdory rekordnímu stáří je fosilie tohoto pavouka téměř perfektní a kompletní. Jde o velmi cenný nález už jenom proto, že z období karbonu známe z celého světa pouze 12 fosilií, které je možné spolehlivě přiřadit k pavoukům. Zároveň se ukazuje, že pavouci byli v karbonu (například ve srovnání s jim příbuznými pavoukovci) spíše okrajovou skupinou a jejich diverzita byla relativně malá.