4,6 miliardy let starý saharský meteorit je nejstarší vyvřelinou Sluneční soustavy

12.03.2021 - Stanislav Mihulka

Loni objevený meteorit Erg Chech 002 je nejstarším známým kusem lávy. Podle vědců by mohlo jít o část kůry protoplanety

<p><strong>Část </strong><strong>andezitového </strong><strong>meteoritu Erg Chech 002.</strong> <em>(zdroj: Darryl Pitt, Maine Mineral and Gem Museum)</em></p>

Část andezitového meteoritu Erg Chech 002. (zdroj: Darryl Pitt, Maine Mineral and Gem Museum)

V roce 2020 byl v alžírské části Sahary objeven meteorit, který podle místa nálezu nese jméno Erg Chech 002. V této oblasti nejde až o takovou vzácnost. V roce 2007 zde bylo nalezeno asi 100 kilogramů meteoritů. Loni objevený Erg Chech 002 také nebyl žádný drobeček. Jeho hmotnost činí 32 kilogramů.

Francouzsko-japonský tým odborníků nedávno analyzoval vzorky meteoritu Erg Chech 002 a odhadoval jeho stáří. Z jejich výzkumu vyplynulo, že materiál z dotyčného meteoritu je skutečně prastarý. Odhadují, že vznikl před 4,565 miliardami let, zhruba 20 milionů let před vznikem planety Země. Sluneční soustavě bylo v době vzniku materiálu jen asi 2 miliony let.

Nejstarší kus lávy

Pokud mají vědci se stářím meteoritu pravdu, je Erg Chech 002 asi o milion let starší, než dosavadní nejstarší držitel tohoto rekordu. Zároveň se meteorit Erg Chech 002 stává nejstarším známým kusem utuhlé lávy ve Sluneční soustavě. Podle badatelů by mohlo jít o kus kůry protoplanety, z jakých se v té době postupně tvořily planety.

TIP: V Botswaně objevili úlomek meteoritu, který před pár dny explodoval

Dnes známe asi 3 100 meteoritů, které zřejmě pocházejí z kůry nebo pláště původních protoplanet. Naprostou většinu z nich tvoří bazalt. Erg Chech 002 je ale z andezitu, čímž je zcela unikátní. Vědci jsou přesvědčeni, že navzdory tomu nebyly protoplanety s andezitovou kůrou vzácné. Obvykle ale skončily v nitru vznikajících planet. Výzkum meteoritů jako je Erg Chech 002 tak pro nás představuje stěžejní zdroj informací o době vzniku Sluneční soustavy.

• Zdroj fotografií: Darryl Pitt, Maine Mineral and Gem Museum