Africký kladivouš takatra: Náruživý stavitel obřích hnízd, která unesou i dospělého člověka

25.03.2019 - Marek Telička

Kladivouš africký, kterému se v českém názvosloví rovněž říká kladivouš takatra, je středně velký brodivý pták. Zhruba půl metru vysoký a půl kila těžký opeřenec dostal prakticky ve všech jazycích jméno podle nezvyklého tvaru hlavy, která z profilu připomíná kladivo.

<p>Kladivouši jsou většinou velmi tiší ptáci. Za letu ovšem vydávají kejhavé až ječivé zvuky. Tento pozoruhodný pták je zařazen mezi nejméně ohrožené druhy</p>

Kladivouš africký (Scopus umbretta) je často spojovaný s volavkami, čápy a člunozobcem africkým. Tento druh je ovšem nejen jediným příslušníkem rodu Scopus, ale díky neobvyklým vlastnostem také jediným zástupcem samostatné čeledi kladivoušovitých (Scopidae).

Kladivouši jsou poměrně solidní letci, ale jako nestěhovaví ptáci svoje letecké schopnosti využívají spíš méně. Žijí v mokřadech a obecně vlhkých oblastech včetně zavlažovacích kanálů. Pokud někde v místech výskytu kladivoušů vznikne nová přehrada nebo kanál, je skoro jisté, že se tito ptáci brzo objeví na březích a začnou budovat hnízda. Ta jsou zřejmě nejpozoruhodnějším aspektem jejich života.

Pár kladivoušů je schopen vybudovat hnízdo, které má v průměru více než 1,5 metru. Stavba je vytvořena ze zhruba 10 000 klacíků a bez problémů unese váhu dospělého člověka. Blátem zpevněný vchod do hnízda bývá kolem 15 cm široký a navazující více než půl metru dlouhý tunel vede do hnízdního prostoru, kde je dostatek místa pro dospělé ptáky i jejich mladé.

TIP: Afričtí stavitelé ve větvích: Měsíc námluv snovače žlutého

Kladivouši jsou vášniví stavitelé, kteří vytvoří každý rok 3–5 hnízd a do konstrukce se pouští i mimo období hnízdění. Někdy jsou vypuzeni dravými ptáky a opuštěná hnízda často využívají hadi, malí savci a různé druhy ptáků.