Americká agentura DARPA se zaměřila na stavbu velkých objektů ve vesmíru

16.05.2022 - Stanislav Mihulka

Americká DARPA cílí na rozvoj technologií pro vesmírné stavitelství

<p>Design orbitální stanice Voyager Space Station společnosti Orbital Assembly Corporation.</p>

Americká Agentura ministerstva obrany pro pokročilé výzkumné projekty, čili DARPA, cílí svou podporu do oblastí výzkumu a vývoje, které považuje za klíčové a slibné pro budoucnost Spojených států i celého světa. Nedávno spustili program NOM4D (Novel Orbital Moon Manufacturing, Materials, and Mass Efficient Design), který je věnován konstrukci velkých objektů ve vesmíru.

Program NOM4D je součástí úsilí o snížení nákladů na kosmické lety, které jsou stále astronomické. Vesmírné stavitelství by mělo využívat materiál dovezený ze Země a v dohledné budoucnosti i materiál z jiných světů, jako je Měsíc či Mars. Určitě se bude stavět v souvislosti s lety na Měsíc, zejména až tam dorazí landery soukromých společností v rámci programu NASA „Commercial Lunar Payload Services“.

Stavby ve vesmíru

DARPA již spolupracuje s osmi týmy, které se v rámci programu NOM4D zaměřují na konstrukci struktur ve vesmíru, neomezených objemem nákladních prostorů v nosných raketách. V úvodních fázích se financování z prostředků DARPA soustředí na pozemský výzkum. Pak bude následovat prostor mezi Zemí a Měsícem, který se rýsuje jako prioritní oblast zájmu amerických ozbrojených sil.

TIP: Je to blízko! První vesmírný hotel by mohl začít fungovat již za tři roky

Program NOM4D zahrnuje vývoj a testování nových materiálů, výrobní procesy a design technologií, které bude možné v budoucnu využívat ve vesmíru. Produktem výroby ve vesmíru je i Mezinárodní vesmírná stanice, která ale vznikla s podstatným přispěním astronautů a v průběhu dlouhé doby. V budoucnosti by podobné stavby měly vznikat téměř výhradně díky robotickým systémům.