Americká neziskovka vyzývá veřejnost: Zachraňme sondu New Horizons!

NASA čelí omezení rozpočtu pro příští rok a finanční prostředky hodlá uspořit změnou náplně mise sondy New Horizons. Americká nezisková organizace se snaží toto rozhodnutí zvrátit pomocí petice.

30.08.2023 - Martin Reichman

Americká meziplanetární sonda New Horizons patří mezi nejúspěšnější projekty NASA. V červenci 2015 jako první pozemská sonda detailně prozkoumala trpasličí planetu Pluto, aby se následně vydala vstříc výzvám Kuiperova pásu. Následovala návštěva objektu označovaného jako 2014 MU69 či Ultima Thule, dnes známého jako Arrokoth.

Už během cesty k němu pozoroval automat zdálky několik dalších objektů Kuiperova pásu a získal o nich řadu zajímavých informací. Kolem cílového tělesa pak New Horizons prolétla 1. ledna 2019 ve vzdálenosti 3 500 km a pořídila mnoho snímků a měření. V té době sondu dělilo od Země asi 45 AU (astronomických jednotek) a planetka se tak stala nejvzdálenějším a zároveň „nejprimitivnějším“ objektem naší soustavy, jaký kdy navštívila pozemská vesmírná sonda. Právě v oblasti Arrokothu, 6,7 miliardy kilometrů od rodné planety, pořídil průzkumník snímky, jež posloužily k měření optického pozadí kosmického prostoru.

NASA musí šetřit

I 17 let po svém startu je sonda plně funkční, a i nadále zkoumá hlubiny Kuiperova pásu. Část její současné vědecké náplně tvoří heliofyzikální měření – kombinace meteorologie a astrofyziky se zaměřením na vliv Slunce a jeho heliosféru. Právě tato část mise by se nyní měla stát podle NASA hlavní a zřejmě i jedinou náplní mise sondy New Horizons. V praxi by to pravděpodobně znamenalo úplné nebo výrazné vypuštění vědecké činnosti související s Kuiperovým pásem. Tvrdí to alespoň vedoucí vědeckého týmu sondy New Horizons Alan Stern. Za stávajících podmínek by přitom New Horizons opustila Kuiperův pás kolem roku 2028 a mohla by pokračovat v provozu až do roku 2050.

NASA tímto krokem hodlá ušetřit zhruba tři miliony dolarů. Podle Sterna jde ale o zanedbatelnou částku, vzhledem ke kondici sondy a celkovým nákladům, které již mise New Horizons spolykala (920 milionů dolarů).

Zástupci americké mezinárodní neziskové vzdělávací a vědecké organizace National Space Society se proto pokoušení rozhodnutí NASA zvrátit a snaží se získat podporu pro prodloužení mise New Horizons. Petice National Space Society je dostupná na adrese change.org do konce srpna a její součástí je i žádost o drobnou finanční podporu neziskové organizaci.