Antiradiační vestu AstroRad čekají testy při letu za oběžnou dráhu Měsíce

23.05.2018 - Stanislav Mihulka

Citlivé orgány astronautů by před kosmickým zářením měla ochránit antiradiační vesta

<p>Prototyp vesty AstroRad a kosmická loď Orion</p>

Prototyp vesty AstroRad a kosmická loď Orion

Výzkumy ukazují, že vesmír za ochranným štítem magnetické pole Země je plný nebezpečného záření. Americká kosmická agentura NASA a izraelská kosmická agentura ISA podepsali smlouvu, podle které bude při prvním letu nosné rakety Space Launch System (SLS) otestována antiradiační vesta pro astronauty AstroRad.

Vestu AstroRad vyvíjí americko-izraelská společnost StemRad se sídlem v Tel Avivu. Společnost úzce spolupracuje s hlavním dodavatelem kosmické lodi Orion, kterým je Lockheed Martin, aby jejich technologie ochrany před zářením fungovala v kosmickém prostoru. Vesta je navržena tak, aby chránila citlivé orgány, především části kostní dřeně, tlusté střevo, žaludek, vaječníky a prsa.

Let k Měsíci s figurínami

Na sklonku roku 2019 by měla na svůj první let odstartovat nosná raketa NASA SLS. Vynese kosmickou loď Orion na bezpilotní misi EM-1. Bude trvat tři týdny a Orion se během té doby podívá až za oběžnou dráhu Měsíce.

TIP: Boeing vyvinul nové stylové skafandry pro své vesmírné mise

Na palubě lodi Orion sice nebudou lidé, ale k Měsíci poletí dvě figuríny ověšené tisíci detektorů záření. Jedna z nich bude „nahá“, druhá bude oblečená ve vestě AstroRad. Pokud se prokáže, že vesta je skutečným přínosem pro zdraví astronautů, budou v nich létat astronauti na pilotovaných misích do hlubokého vesmíru.

• Zdroj fotografií: StemRad