Archeologové objevili v hrobě ženy z doby měděné zlatý poklad

Rumunští archeologové slaví významný nález při záchranných vykopávkách před stavbou dálnice. V hrobě ženy z doby měděné objevili zlatý poklad

31.08.2022 - Stanislav Mihulka

Rumunským archeologům se podařil významný a zároveň zvláštní nález. Tým Muzea Krišiny v Oradei (Muzeul Țării Crișurilor) během záchranných vykopávek před stavbou dálnice objevil v hrobě ženy z doby měděné, která byla pohřbena asi před 6 500 lety, celkem 169 zlatých kroužků připomínajících prsteny. Pochovaná žena je podle všeho nosila ve vlasech.

Kromě zlatých kroužků bylo u ostatků ženy nalezeno asi 800 kostěných korálků a zdobený měděný náramek. Jak uvedl ředitel muzea Gabriel Moisa, zmíněné šperky podle všeho patřily extrémně bohaté ženě. Že jde o ženu, odborníci usuzují podle velikosti pozůstatků a skutečnosti, že pohřbená osoba u sebe neměla žádné zbraně.

Bohatá žena doby měděné

Archeologové rovněž zjistili, že pohřbená žena byla na svou dobu poměrně vysoká a nápadně dobře živená. Její postavení mezi elitou tehdejší doby potvrzuje i výtečný stav jejího chrupu, který tehdy určitě nebyl běžný. Pokud jde o zlato použité k výrobě kroužků, archeology zajímá, zda jde o kov místní provenience – tedy z oblasti Sedmihradska. To by měl ukázat navazující výzkum.

TIP: Středověké stříbrné ingoty, mince a prsteny v polském kukuřičném poli

Vedoucí archeologů Călin Ghemiș popisuje celou záležitost jako fenomenální objev, ve střední a východní Evropě zcela ojedinělý. Vědci se nyní chystají dozvědět se více o pohřbené ženě, v neposlední řadě určit kulturu, ke které patřila. Její kosti a další materiál z hrobu proto za tímto účelem odeslali na izotopové analýzy a analýzy DNA.