Archeologové objevili v Řecku Poseidónův chrám, který zřejmě zničila vlna tsunami

16.01.2023 - Stanislav Mihulka

Archeologové odkryli na západním pobřeží Řecka dlouho hledanou Poseidónovu svatyni. Dosavadní výzkum naznačuje, že právě chrám zasvěcený bohu moří mohla zlikvidovat vlna tsunami...

<p>Pozůstatky chrám boha Poseidona u řecké vesnice Samiko.<em> (foto: Athens Branch of the Austrian Archaeological Institute, Birgitta Eder, CC BY-SA 4.0)</em></p>

Pozůstatky chrám boha Poseidona u řecké vesnice Samiko. (foto: Athens Branch of the Austrian Archaeological Institute, Birgitta Eder, CC BY-SA 4.0)

Starší Diův bratr Poseidón byl podle řecké mytologie divoký, vášnivý a nevyzpytatelný bůh moře a vodního živlu. Antičtí Řekové, kteří byli s mořem těsně spjatí, se proto často se snažili získat Poseidonovu přízeň. Jak ale ukazuje výzkum archeologů, ne vždy to fungovalo. Archeologové nedávno v Řecku objevili dlouho ztracenou Poseidónovu svatyni, kterou pravděpodobně zničily běsnící vlny tsunami.

Mezinárodní tým archeologů objevil pozůstatky chrámu u malé řecké vesnice Samiko na pobřeží Jónského moře. Dnes zapadlý kout Kiparisijského zálivu býval v antice rušným a významným obchodním střediskem. O chrámu zasvěcenému bohu moří se ve svém díle zmiňuje už antický filozof, historik a geograf Strabón, který působil na přelomu letopočtu. Až doposud ale byla poloha Poseidónova chrámu neznámá.

Nevyslyšené prosby

Místo, kde byl tento chrám nalezen, odpovídá detailům, které popisuje Strabón ve svých spisech,potvrzuje Birgitta Ederz z Rakouského archeologického institutu. Archeologové se domnívají, že místo pro vybudování Poseidónova chrámu mohlo být zvoleno právě proto, že šlo o oblast, která byla opakovaně zasahována vlnami tsunami jak v prehistorickém, tak historickém období, naposledy v 6. a 14. století našeho letopočtu. Zřejmě šlo o pokus ukonejšit věčnou mrzutost a zlobu boha, který měl přímo „v popisu práce“ nejen moře, ale také zemětřesení a záplavy.

TIP: Potápěči potvrdili, že ztracené římské město pohltila kolosální vlna tsunami

Dosavadní zjištění vědců paradoxně naznačují, že Poseidón prosby antických Řeků na tomto místě nejspíš nevyslyšel a dokonce i samotný Poseidónův chrám se stal obětí ničivé vlny tsunami. Přesné určení doby, kdy k této události mělo dojít, ale zatím známé není.