Archeologové objevili ve Švýcarsku hrot šípu z doby bronzové, vyrobený z meteoritu

Archeologové objevili u švýcarského Bielského jezera 3 000 let starý hrot šípu, vyrobený pravděpodobně z meteoritu, který dopadl o pár set let dříve na estonský ostrov Saaremaa

31.07.2023 - Stanislav Mihulka

U švýcarského Bielského jezera se během let našlo mnoho archeologických artefaktů. Beda Hoffmann z Přírodovědného muzea v Bernu a Bernské univerzity s týmem kolegů pátral mezi těmito artefakty po předmětech, které byly vyrobeny z meteoritického železa. V jejich sítu sice uvízl pouze jediný artefakt, ale s o to zajímavějším příběhem.

Jak vyplývá z výzkumu publikovaného v odborném časopisu Journal of Archaeological Science, vědci narazili na hrot šípu, který pochází z lokality Mörigen, kde bylo osídlení doby bronzové zhruba v letech 900 až 800 před naším letopočtem. Nalezený hrot váží 2,9 gramu a měří necelé 4 centimetry. Jeho vesmírný původ dokládá výskyt izotopu hliníku-26, který se vyskytuje pouze u objektů, které vznikly mimo Zemi. Na hrotu vědci identifikovali zbytky starověkého lepidla – pravděpodobně březového dehtu, což naznačuje, že byl zřejmě připevněn k dříku. Není však jasné, zda byl skutečně použitý k lovu nebo k boji.

Meteorit pro výrobu šípu

Vzhledem k tomu, že Mörigen se nachází méně než 8 kilometrů od místa dopadu meteoritu Twannberg, jevilo se jako poměrně logické, že by právě tento meteorit mohl být zdrojem použitého materiálu. Po analýze relikvie ale autoři studie zjistili, že koncentrace niklu a germania neodpovídají koncentracím zjištěným v meteoritu Twannberg.

Po bližším ohledání vědci zjistili, že nalezený hrot byl vyrobený z meteoritu typu IAB (skupiny železných meteoritů s vysokým obsahem kamacitu, taenitu a silikátových sloučenin). Soudě dle zjištěného minerálního složení musel mít meteorit předatmosférickou hmotnost nejméně dvě tuny. Ve hře tak zůstali tři potenciální kandidáti – český Bohumilický meteorit (Bohumilitz), španělský meteorit z Retuerte de Bullaque a estonský meteorit z Kaali.

TIP: Najděte si svůj vesmírný kámen: Jak se pozná meteorit

Hoffmann s kolegy sázejí na meteorit z Kaali. Ten sice dopadl ve vzdálenosti asi 1 600 kilometrů od Mörigenu, jako jediný ze tří zmíněných meteoritů ale prolétl atmosférou v průběhu doby bronzové. Odborníci odhadují, že k tomu došlo v někdy mezi lety 1870 a 1140 před naším letopočtem. Úlomky tohoto meteoritu tudíž mohli znát lidé v oblasti dopadu a materiál či výrobky z něj se mohly šířit s obchodem, který již tehdy existoval mezi komunitami doby bronzové.