Astronaut Tim Peake poběží maraton: Start i cíl je na oběžné dráze Země

Letošní ročník Londýnského maratonu bude mít i jednoho netradičního účastníka – spolu s desetitisíci běžci jej absolvuje i astronaut Timothy Peake. Na rozdíl od ostatních ale poběží na palubě ISS

08.04.2016 - Martin Reichman

Britský astronaut urazí maratonskou vzdálenost připoután speciálními popruhy k běžeckému pásu v modulu Tranquillity. Kosmická stanice krouží kolem Země rychlostí 28 800 km/h, takže Tim bude mít skutečně „raketový start“. Ovšem uběhnout maratón ve vesmíru není vůbec jednoduchá záležitost.

Vesmírný maratonec

Tim Peake už běžel Londýnský maratón v roce 1999, kdy jej absolvoval v čase 3 hodiny 18 minut 50 sekund (loňský vítěz jej zvládl o hodinu a čtvrt rychleji).

Cílem Brita ale není překonání osobního rekordu, bude totiž pod neustálým bedlivým dohledem lékařského týmu v Evropském středisku kosmonautů EAC (European Astronaut Center) v Kolíně nad Rýnem. Lékaři musí především dohlédnout na to, aby byl v perfektním stavu před návratem z vesmíru na Zemi.

„Nejvíc se těším na to, že budu stále v kontaktu se všemi dole na Zemi. Poběžím totiž s iPadem a budu sledovat, jak se jakoby pohybuji ulicemi Londýna, zatímco ve skutečnosti budu kroužit kolem Země ve výšce 400 kilometrů,“ říká odhodlaný astronaut.

TIP: První britský astronaut si popletl telefonní číslo: Z vesmíru se dovolal cizí ženě

Běh ve vesmíru vyžaduje elastické popruhy, které jsou připojené k ramenům – to proto, aby kosmonaut neodletěl od dráhy. Nejtěžším na celém maratonu tak pro Tima Peakeho bude mít nasazené tyto popruhy po dobu více než tří hodin.

„Budu muset po celou dobu využívat úvaz, který připomíná ruksak. Má bederní pás a ramenní popruhy. Poskytuje dostatek síly k tomu, aby přitlačil mé tělo dolů k běžeckému pásu. Ovšem po nějakých čtyřiceti minutách to začíná být velmi nepohodlné. Vůbec se proto nebudu pokoušet o nějaké osobní rekordy. Myslím, že budu rád za čas mezi 3:30 a 4:00 hodinami.“

Tim Peake se nyní nachází na Mezinárodní vesmírné stanici, kam zamířil v polovině prosince loňského roku v rámci expedice 46. Na rodnou planetu by se měl vrátit v průběhu června 2016.

Běžecký pás na ISS v podání Karen Nybergové