Astronomové detekovali vodní páru v atmosféře Jupiterova Ganymedu

03.08.2021 - Stanislav Mihulka

Analýzy snímků měsíce Ganymedu z Hubbleova vesmírného dalekohledu naznačují přítomnost vodní páry v jeho řídké atmosféře

<p>Ganymed na snímku sondy Juno</p>

Ganymed na snímku sondy Juno

Jupiterův Ganymed je největším měsícem Sluneční soustavy. Podle našich dosavadních poznatků je pokrytý ledovou krustou, pod kterou se zřejmě v hloubce 161 kilometrů nachází kapalný oceán. A kde je kapalná voda, tam by také mohl být život. Ganymed tím pádem náleží k vesmírným tělesům, která velmi přitahují naši zvědavost.

Americká NASA v těchto dnech oznámila, že vědci rozšířili poznatky, které o tomto měsíci máme. Poprvé na Ganymedu detekovali vodní páru. Lorenz Roth ze švédského institutu KTH Royal Institute of Technology ve Stockholmu a jeho kolegové k tomu využili archivní i nové snímky Ganymedu, pořízené Hubbleovým vesmírným dalekohledem. Vědci se přitom až doposud domnívali, že tyto snímky potvrzují přítomnost atomárního kyslíku, což ale Rothův tým vyvrací.

Pára na Ganymedu

Z dřívějších výzkumů vyplývá, že na Ganymedu je více vody, než v pozemských oceánech. Teploty jsou tam ale tak nízké, že je tato voda nejspíše spolehlivě promrzlá do velkých hloubek. Proto voda, detekovaná ve velmi řídké atmosféře tohoto měsíce, podle vědců pravděpodobně nepochází z kapalného oceánu Ganymedu.

TIP: Na Jupiterově měsíci Ganymedu se zřejmě nachází největší impaktní kráter Sluneční soustavy

Led na povrchu Ganymedu za normálních okolností netaje. Rothův tým je nicméně přesvědčen, že příliv elektricky nabitých částic z kosmického prostoru a polední záře vzdáleného Slunce postačují k tomu, aby z povrchu ledu na Ganymedu sublimoval kyslík, nebo vodní pára.