Astronomové objevili doposud nejslaběji zářící galaxie z mladého vesmíru

15.02.2017 - Stanislav Mihulka

Nové objevy potvrzují, že mladý vesmír byl plný slabě zářících galaxií

MACS 0416 -<p>Kupa galaxií MACS 0416 funguje jako gravitační čočka</p>
MACS 0416 -

Kupa galaxií MACS 0416 funguje jako gravitační čočka

Odborníci Texaské univerzity v Austinu vyvinuli nový postup, s nímž je možné objevit tak slabě zářící galaxie z velmi vzdáleného vesmíru, že to zatím nebylo možné. S pomocí této metody vystopovali galaxie desetkrát méně jasné, než se kdy povedlo.

Rachael Livermore a její kolegové hledali velmi slabě zářící galaxie na snímcích Hubbleova teleskopu z programu Frontier Fields. Podle Livermorové jsou tyto galaxie ve skutečnosti velice početné. Jen jsme je zatím nedokázali nalézt.

Astronomové svůj postup, který využívá efektu gravitační čočky, tedy ohýbání světelných paprsků působením gravitace, využili při analýze snímků dvou kup galaxií, studovaných v projektu Frontier Fields – Abel 2744 a MACS 0416.

TIP: Soustava teleskopů ALMA prozkoumala Hubbleovo ultrahluboké pole

Díky tomu odhalili nepatrně zářící galaxie z doby konce takzvané epochy Reionizace, kdy byl náš vesmír starý pouhou jednu miliardu let. Tyto galaxie září asi 100 krát slaběji, nežli galaxie zachycené na slavném Hubbleově ultrahlubokém poli, snímku malé oblasti velmi hlubokého vesmíru v souhvězdí Pece.

UT Austin