Astronomové objevili dvojici titánských černých děr na kolizním kurzu

16.07.2019 - Stanislav Mihulka

Co se stane, když se srazí dvě supermasivní černé díry? Odpověď by mohlo přinést pozorování dvojice černých děr nacházejících se na kolizním kurzu

<p>Párek supermasivních černých děr před srážkou</p>

Párek supermasivních černých děr před srážkou

V jádru prakticky každé galaxie se nachází supermasivní černá díra, jejíž hmotnost odpovídá milionům, někdy i miliardám Sluncí. Občas se ale stává, že supermasivních černých děr je v jedné galaxií více. Obvykle to bývá důsledkem splynutí galaxií. Jejich supermasivní černé díry se potom navzájem přitahují v osudovém tanci a nakonec zřejmě splynou v bouřlivé srážce.

Andy Goulding z Princetonu a jeho kolegové objevili právě takovou dvojici obrovských černých děr, které jsou na kolizním kurzu. Jsou skutečně titánské. Každá z nich váží více než 400 milionů Sluncí. Obě dvě supermasivní černé díry jsou také velice aktivní a vystřelují mohutné polární výtrysky nesmírně horké a zářivé hmoty. Tato vesmírná monstra jsou teď od sebe vzdálená asi 1 400 světelných let a pozorujeme je ve vzdálenosti asi 2,5 miliard světelných let od nás.

Srážky supermasivních černých děr

Srážka supermasivních černých děr by měla vyvolat „nejhlasitější“ gravitační vlny ve vesmíru. Měly by být milionkrát „hlasitější“, než gravitační vlny ze srážek černých děr hvězdných velikostí, které zachytila gravitační observatoř LIGO. Takovou událost jsme zatím nepozorovali.

TIP: Srážka galaxií: Supermasivní černé díry požírají hvězdy s mnohem větší chutí

Díky úspěšnému pozorování gravitačních vln už se slušnou jistotou víme, že se černé díry hvězdné velikosti, které se rodí zhroucením obřích hvězd, mohou srazit a splynout. Ale co černé díry největších velikostí? Vědci si nejsou jistí. Výzkum objevené dvojice supermasivních černých děr a dalších podobných dvojic černých děr před srážkou by mohl objasnit, jak je to se srážkami a splýváním těchto monumentálních vesmírných objektů.

Simons Foundation