Astronomové objevili nejmenší a Zemi jednu z nejbližších černých děr

Astronomové objevili nejspíš nejmenší a Zemi jednu z nejbližších černých děr. Podle vědců je tato černá díra jen asi třikrát hmotnější než Slunce a dělí ji od nás asi 1 500 světelných let.

27.04.2021 - Martin Reichman

Objevená černá díra ze souhvězdí Jednorožce tvoří binární soustavu s velice jasnou hvězdou typu červený trpaslík a její objevitelé ji oficiálně nazvali zkratkou V723 Mon.

„Dali jsme téhle černé díře přezdívku Jednorožec, částečně proto, že se V723 Mon nachází v souhvězdí Jednorožce (Monoceros), ale částečně i proto, že jde o zcela jedinečný systém,“ uvedl Tharindu Jayasinghe z univerzity v Ohiu. Tento postgraduální student astronomie je jedním z hlavních autorů článku v odborném magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, v němž vědci nově objevenou černou díru popsali.

Nejmenší z malých

Podle vědců je nebývalé zejména to, že tato černá díra je velice malá. „Je jasné, že černé díry vznikají v širokém spektru hmotnosti. Ale existence černé díry jen třikrát hmotnější než Slunce je velké překvapení. Neexistují žádné propracované modely ohledně toho, jak by taková černá díra mohla vzniknout,“ uvedl spoluautor studie Kris Stanek.

TIP: Astronomové nalezli Zemi nejbližší černou díru: Její domov je viditelný i pouhým okem

Dalším překvapením je podle astronomů fakt, že tato černá díra je od nás relativně nedaleko. Odhadovaných 1 500 světelných let značí, že jde v tuto chvíli o druhou nejbližší známou černou díru. Tou úplně nejbližsší je v loňském roce objevená černá díra nacházející se v systému HR 6819, vzdáleném asi 1 000 světelných let od nás. Superhmotná černá díra v centru Mléčné dráhy o hmotnosti asi čtyř milionů Sluncí je od nás vzdálená okolo 26 tisíc světelných let.