Astronomové poprvé pozorovali prachový disk mladé soustavy s více hvězdami

04.11.2016 - Stanislav Mihulka

Trojhvězda L1448 IRS3B je právě ve stádiu zrodu z prachového disku

Prachový disk trojhvězdy -<p>Na snímku soustavy ALMA je v prachovém disku L1448 IRS3B patrná těsná dvojhvězda se třetí, o něco vzdálenější hvězdou</p>
Prachový disk trojhvězdy -

Odborníci už dlouho podezřívali rodící se hvězdnou soustavu L1448 IRS3B v souhvězdí Persea, že v ní dochází ke vzniku vícenásobného hvězdného systému. Teď jim to potvrdila nová pozorování soustav radioteleskopů Atakamská velká milimetrová anténní soustava (ALMA) v Chile a Karl G. Jansky Very Large Array (VLA) v Novém Mexiku.

Unikátní pozorování v prachovém disku

John Tobin z americké Oklahomské univerzity a nizozemské Leidenské observatoře a a jeho spolupracovníci poprvé v historii přímo zachytili proces tvorby vícenásobného systému hvězd v prachovém disku.

Soustava L1448 IRS3B je od nás vzdálená asi 750 světelných let. Vzniká zde dvojice hvězd, které jsou od sebe vzdálené 61 AU (astronomických jednotek, tj. násobek vzdálenosti Země-Slunce) a ještě třetí hvězda, vzdálená od centrálně postavené hvězdy 183 AU.

TIP: Nejdetailnější pohled na prachový disk kolem stárnoucí hvězdy

Na snímku ALMA je v prachovém disku, který obklopuje celou trojici hvězd, patrná spirální struktura. To podle odborníků svědčí o gravitační nestabilitě v disku. Celá soustava L1448 IRS3B je zřejmě mladší než 150 tisíc let, a vzdálenější z trojice hvězd vznikla asi před pouhými 10 až 20 tisíci let.

National Radio Astronomy Observatory