Astronomové poprvé přistihli exoplanety při tvorbě exoměsíců

07.06.2019 - Stanislav Mihulka

V extrémně mladičké soustavě PDS 70 vědci vystopovali prstence kolem vznikajících plynných obrů

<p>Čerstvě zrozený planetární systém PDS 70</p>

Čerstvě zrozený planetární systém PDS 70

Ve Sluneční soustavě mají plynní obři, především Jupiter a Saturn, pěkná hejna měsíců rozmanitých velikostí a vlastností. V okolním vesmíru jsme ale zatím žádné exoměsíce spolehlivě neobjevili. Dva nezávislé týmy astronomů teď hlásí pozoruhodný úspěch, který nás k objevu exoměsíců hodně přibližuje. Objevili prstence kolem dvou exoplanet, takzvané cirkumplanetární prstence, v nichž pravděpodobně vznikají měsíce.

Oba dva týmy pracovali na soustavě teleskopů Very Large Telescope Evropské jižní observatoře v Chile. Valentin Christiaens z australské Monash University a jeho kolegové při svým pozorování využili infračervený spektrograf SINFONI, zatímco Sebastiaan Haffert z belgické Leiden Observatory využili spektrograf MUSE, který pracuje ve viditelné oblasti spektra.

Prstence kolem plynných obrů

Obě dvě planety se nalézají v systému hvězdy PDS 70, ve vzdálenosti asi 370 světelných let od nás. Tento planetární systém je extrémně mladý, vznikl teprve před 6 miliony lety. Planety v něm byly objeveny teprve nedávno. Exoplaneta PDS 70b je podle všeho plynný obr o velikosti mezi 4 až 17 Jupitery. Exoplaneta PDS 70c je o něco menší a její hmotnost odpovídá 1 až 10 Jupiterům.

TIP: Měsíce by mohly mít své vlastní měsíce: Jak jim ale budeme říkat?

Vědci se domnívají, že takové cirkumplanetární prstence představují významnou fázi vývoje plynných obrů. Právě v této fázi by kolem těchto planet mohly vznikat měsíce, alespoň pokud jde o ty velké. Badatelům se také podařilo planety PDS 70 přímo zachytit na snímku. Je to teprve druhý planetární systém s více planetami, u kterého se nám něco podobného povedlo.

• Zdroj fotografií: J. Olmsted (STScl)