Astronomové vystopovali možný zárodek planety u mladičké hvězdy

28.06.2019 - Stanislav Mihulka

V protoplanetárním disku hvězdy TW Hydrae vědci objevili shluk, který by mohl být vznikající planetou podobnou Neptunu

<p>Hvězda TW Hydrae s protoplanetárním diskem a zárodkem planety na snímku soustavy ALMA</p>

TW Hydrae je velice mladá hvězda, která se nachází ve vzdálenosti asi 196 světelných let od Země. Ve skutečnosti jde o nejbližší hvězdné mládě, které známe. Hmotnost hvězdy odpovídá asi 80 procentům hmotnosti Slunce a její stáří je pouhých 5 až 10 milionů let. Vzhledem ke své blízkosti pro nás TW Hydrae představuje unikátní laboratoř pro zkoumání vzniku a rané fáze vývoje hvězd i planet.

Takashi Tsukagoshi z Japonské národní astronomické observatoře (NAOJ) a jeho spolupracovníci detailně pozorovali systém TW Hydrae se soustavou radioteleskopů ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), který se nachází v chilské poušti Atacama. V jedné oblasti jinak velice symetrického protoplanetárního disku hvězdy, který je tvořený soustavou koncentrických prstenců, objevili malý shluk prachu.

Zárodek v protoplanetárním disku

Prach a plyn v protoplanetárním disku mladých hvězd jsou chladné, takže je dost obtížné je pozorovat v oblasti viditelného světla. Protoplanetární disk ale vydává rádiové záření. Právě soustava radioteleskopů ALMA je jedním z našich nejlepších nástrojů, které pro takový případ máme k dispozici.

TIP: Soustava ALMA pozorovala kvílení čerstvě zrozené masivní hvězdy

Pokud jde o shluk prachu, tento doposud neznámý útvar je protažený ve směru rotace disku. Jeho šířka odpovídá vzdálenosti mezi Sluncem a Zemí, čili 1 AU a jeho délka činí asi 4,5 AU. Zatím není úplně jasné, zda jde skutečně o zárodek planety a nikoliv třeba velký vír materiálu v disku. Pokud se ale potvrdí, že jde o rodící se planetu, půjde podle vědců o zárodek planety odpovídající velikostí Neptunu.