Astronomové z chilské observatoře zachytili nejrychlejší planetku Sluneční soustavy

24.08.2021 - Martin Reichman

Letitý čtyřmetrový dalekohled Blanco, doplněný o 570megapixelový snímač The Dark Energy Survey (DES), který se nachází na chilské observatoři Cerro Tololo, si připsal zajímavý úlovek. Astronomové na jeho snímcích objevili přibližně kilometr velkou planetku 2021 PH₂₇. Následná pozorování pomocí dalších pozemních teleskopů ukázala, že jde o mimořádně zajímavý a nečekaně rychlý vesmírný objekt.

Planetka 2021 PH₂₇ absolvuje jeden oběh okolo Slunce za 113 pozemských dnů. To je nejkratší oběžná doba ze všech známých objektů Sluneční soustavy s výjimkou Merkuru (88 dnů). Trajektorie oběžné dráhy planetky 2021 PH₂₇ je ale proti Merkuru výrazně eliptická a na své pouti se tak dostává mnohem blíže naší mateřské hvězdě než Merkur – v nejbližším bodě dělí planetku 2021 PH₂₇ od Slunce jen 20 milionů kilometrů, tedy na méně než poloviční vzdálenost Merkuru a Slunce. Vědci odhadují, že během těsného průletu planetky okolo Slunce stoupá teplota na jejím povrchu k 500 °C, tedy k vyšší teplotě, než při které se taví olovo (327 °C) nebo například zinek (420 °C).

Podle objevitele planetky Scotta Shepparda je možné, že objekt 2021 PH₂₇ pochází z hlavního pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem a na svou pouť byl vymrštěn gravitačním působením některé z velkých planet. Vyloučená ale podle Shepparda není ani možnost, že se jedná o kometu, která přiletěla z vnější části Sluneční soustavy a na svou dnešní dráhu byla přesměrována během průletu okolo Marsu, Země nebo jiné kamenné planety. Naznačoval by to sklon její oběžné dráhy, která je k rovině ekliptiky nakloněná o 32°. Ať už je povaha planetky 2021 PH₂₇ jakákoli, její oběžnou dráhu vědci považují za dlouhodobě nestabilní a předpovídají jí srážku se Sluncem, Merkurem nebo Venuší v horizontu několika milionů let.