Astronomové zachytili monumentální srážku kup galaxií v Malém medvědovi

Astronomové zachytili velkolepou kolizi nejméně tří kup galaxií – srážka a následné splývání vytvořily ohromující kupu Abell 2256

01.02.2023 - Stanislav Mihulka

Kupa galaxií Abell 2256 v souhvězdí Malého medvěda, je od nás vzdálená 780 milionů světelných let. Je nejen velká, má i velmi zvláštní strukturu. Vlastně bychom mohli říct, že vzniká přímo před našima očima, během stále probíhající srážky minimálně tří kup galaxií, které se v tomto místě střetly. Pro astronomy jde o vděčný objekt pro pozorování.

Astronomka Kamlesh Rajpurohit z italské Boloňské univerzity a její kolegové pozorovali kupu Abell 2256 vesmírnými rentgenovými observatořemi Chandra a XMM-Newton, společně s trojicí pozemních radioteleskopů (GMRT, LOFAR a VLT) a optickým teleskopem Pan-STARRS.

Anatomie kupy Abell 2256

Jejich cílem bylo prozkoumat strukturu této kupy galaxií a odvodit, co se podílelo na jejím vzniku. Kupy galaxií bývají vyplněné nesmírně horkým plynem o teplotě mnoha milionů stupňů. Ten mohou vidět jen rentgenové observatoře, jako americká Chandra nebo evropský Newton.

Radioteleskopy pozorují v kupě Abell 2256 rozmanité struktury, které vyzařují rádiové vlny. Jde především o masivní výtrysky supermasivních černých děr některých galaxií v kupě, nebo ohromující vláknité reliktní struktury, které zřejmě vytvořily rázové vlny při probíhající srážce kup.

TIP: Největší rázové vlny ve vesmíru se klenou přes 6,5 milionů světelných let

Badatelé se do budoucna hodlají zaměřit na galaxie v kupě Abell 2256, které vytvářejí výrazné rádiové záření. To je zřejmě dalším z důsledků impozantní vesmírné kolize kup galaxií. Srážky galaxií „míchají“ s kosmickým plynem a prachem, takže se k supermasivním černým dírám v galaxiích v kupě Abell 2256 dostane více „potravy“. Výsledkem je pak mimořádná aktivita řady galaxií v rádiové oblasti elektromagnetického spektra.