Atmosféru Venuše by mohly prozkoumat kosmické lodě připomínající rejnoky

14.11.2019 - Stanislav Mihulka

Atmosféra Venuše si doslova říká o průzkum. Pošleme tam létající rejnoky?

<p>„Rejnoci“ v husté atmosféře Venuše</p>

„Rejnoci“ v husté atmosféře Venuše

Venuše je sice blízko, zároveň je to ale úplně jiný svět, než ten náš. Průzkum Venuše bude vyžadovat nové postupy a technologie, s nimiž zatím nemáme v tomto směru zkušenosti. Tým laboratoře CRASH americké University of Buffalo vyvíjí kosmickou loď pro průzkum Venuše, která má dost netradiční tvar. Důvěrně připomíná rejnoka a mohla by studovat Venuši úplně novým způsobem.

„Rejnok“ pro Venuši je součástí programu BREEZE, čili Bio-inspired Ray for Extreme Environments and Zonal Explorations. Jde o jeden ze 12 programů, které vybrala NASA v rámci své iniciativy Innovative Advanced Concepts (NIAC), ve které hledají nové inovativní technologie pro lety do vesmíru.

Rejnok pro Venuši

Kosmická loď se bude pohybovat v horních vrstvách podivuhodné atmosféry Venuše, z části díky mávání svých křídelních části, jako to dělají na Zemi rejnoci. Tato „křídla“ umožní lodi využívat silné vichry, které v této části atmosféry vanou. Tvůrci „rejnoka“ se inspirovali v pozemské přírodě, aby tím získali co nejvíce efektivní let v atmosféře Venuše.

TIP: Život na Venuši: Najdeme organismy v atmosféře rozžhavené planety?

Pokud se „rejnok“ BREEZE dostane na Venuši, tak by měl obletět celou planetu jednou za čtyři nebo pět dní. Pohánět ho budou solární baterie. Během svého letu atmosférou Venuše bude BREEZE odebírat vzorky atmosféry a sledovat jak počasí, tak i vulkanickou aktivitu tohoto pekelného světa.

• Zdroj fotografií: CRASH Lab, University at Buffalo