Australský Velký bariérový útes bledne. Zachrání ho bělení mraků?

Australští vědci úspěšně otestovali prototyp turbíny pro „bělení mraků“. Doufají, že jim pomůže v záchraně Velkého bariérového útesu...

22.04.2020 - Stanislav Mihulka

Monumentální Velký bariérový útes u severovýchodního pobřeží Austrálie zažívá krušné časy. Postihlo ho třetí rozsáhlé blednutí v posledních pěti letech a objevují se vážné obavy o další existenci tohoto ohromujícího přírodního útvaru, který je patrný i z vesmíru. Vědci proto urychleně vymýšlejí postupy, jimiž by bylo možné zlepšit stav Velkého bariérového útesu a zvýšit tím jeho šance na přežití.

Program australské vlády Reef Restoration and Adaptation Program (RRAP) zhodnotil celkem 160 návrhů a vybral z nich 43, které si podle expertů zaslouží další výzkum. Mezi projekty, které si získaly největší pozornost, byl i systém pro bělení mraků (anglicky „cloud-brightening system"), vyvinutý odborníky australské Southern Cross University. Badatelé ho stihli vyzkoušet těsné před uzavřením země do karantény.

TIP: Jak zachránit Velký bariérový útes? Stimulací elektrickým proudem!

Bělení mraků spočívá v tom, že se do atmosféry v dané oblasti vhánějí drobné částice, které slouží jako kondenzační jádra pro vznik světlých mraků. Tyto mraky pak odrážejí část slunečního záření zpět do vesmíru, čímž pod sebou ochlazují a stíní oceán i s korálovými útesy. Klíčovým prvkem testovaného zařízení je prototyp turbíny, která chrlí do ovzduší nepatrné kapičky mořské vody. Tyto kapky se rychle vypaří a zůstanou po nich nanokrystaly mořské soli, které pak fungují jako kondenzační jádra pro požadované mraky.