Australští astronomové objevili jeden z největších výtrysků supermasivní černé díry ve vesmíru – měří přes milion světelných let.

26.08.2022 - Stanislav Mihulka

Ve vzdálenosti přibližně 93 milionů světelných let od nás, se v jižním souhvězdí Kompasu nachází galaxie NGC2663. Na první pohled jde o poměrně typickou eliptickou galaxii, která obsahuje asi desetinásobek hvězd ve srovnání s naší Mléčnou dráhou.

Když se ale Velibor Velović z Univerzity Západní Austrálie a jeho početný tým kolegů zaměřili na zmíněnou galaxii antény soustavy radioteleskopů Australian Square Kilometre Array Pathfinder (ASKAP), ukázalo se, že z galaxie NGC2663 vychází masivní výtrysk hmoty a záření, který pohání supermasivní černá díra v centru galaxie.

Eliptická galaxie NGC2663. (foto: Wikimedia Commons, Donald PelletierCC BY-SA 4.0)

Gigantický výtrysk

Výtrysk galaxie NGC2663 je ohromný i na vesmírné poměry  měří více než milion světelných let a je asi 50× delší než jeho domovská galaxie. Podobných výtrysků známe celou řadu, ale tenhle je jeden z největších. Na jeho vzniku se muselo podílet ohromné množství energie. Hmota se v něm pohybuje téměř rychlostí světla.

TIP: Polární výtrysky černých děr ovlivňují tvorbu hvězd v galaxiích

Za jistých okolností, například při provozu tryskového motoru v pozemské atmosféře, vzniká při intenzivním proudění pozoruhodná struktura tzv. „šokových diamantů“, tvořená stojatým vlněním. Shodou okolností podobné „šokové diamanty“ pozorujeme i u galaktických výtrysků. Zatím nikdy je ale astronomové neobjevili u tak ohromného výtrysku, jako v případě galaxie NGC2663.

Ukázka tzv. „šokových diamantů“ – svítivých prstenců, tvořených rázovými vlnami ve výtokových plynech stíhacího letounu F-16. (foto: Wikimedia Commons, Caycee Cook, CC0)