Bez řidiče na cestách: Autonomní kamion T-Pod testuje ostrý provoz

17.07.2019 - Vilém Koubek

Švédská společnost Einride se stala první automobilkou, jejíž bezpilotní nákladní vozidlo se může zařadit do běžného provozu. T-Pod, jak se stroj jmenuje, uveze až 26 tun a v případě potřeby se dá ovládat na dálku

<p>T-Pod společnosti Einride se jako první autonomní kamion může zařadit do běžného provozu.</p>

T-Pod společnosti Einride se jako první autonomní kamion může zařadit do běžného provozu.


Reklama

Životní tempo moderního světa se zrychluje, a vytváří tak stále větší tlak i na přepravní průmysl. Letecká doprava je sice rychlá, ale drahá; lodě plují pomalu a vnitrozemní zásilky nedoručí; železnice není dost pružná a hodí se spíš k velkokapacitní přepravě. V mnoha ohledech je proto stále nejvýhodnější spoléhat na kamiony. 

Problém spočívá v tom, že se zájemci na post řidiče nákladních vozů zrovna nehrnou – platy nejsou nijak závratné a šofér stráví daleko od rodiny často celé týdny. Například podle americké asociace řidičů by dopravní společnosti v USA ocenily až o 60 tisíc „kamioňáků“ víc, než je jich aktuálně k dispozici. Podobné komplikace trápí také Evropu: Výzkumná agentura Transport Intelligence zaměřená na logistiku tvrdí, že k uspokojení současné poptávky by po starém kontinentu muselo jezdit o 150 tisíc kamionů víc. 

Vzdálený pozorovatel

Řešení by mohla přinést samořiditelná nákladní auta. Velký pokrok v oblasti samočinné dopravy nově učinila švédská společnost Einride, která nejen zkonstruovala vlastní autonomní vozidlo, ale zároveň jako první v historii získala povolení k jeho testování na veřejných komunikacích.

Její speciální kamion, který nemá ani kabinu pro řidiče, dostal název T-Pod a podle některých prý tvarem připomíná helmy imperiálních vojáků z filmové ságy Hvězdné války. Hmotnost plně naloženého vozidla se může vyšplhat až k 26 tunám, pohání jej elektřina a okolí sleduje systémem kamer, senzorů a radarů. Zrak ovšem propůjčuje také operátorovi, který T-Pod hlídá u vzdálené konzole a v případě potřeby nad ním může okamžitě převzít kontrolu – v budoucnu by takový dozorčí mohl mít na starosti i deset vozů naráz

Sto metrů naostro

Maximální rychlost vozidla dosahuje 85 km/h, nicméně v době testování, jež potrvá až do roku 2020, mu úřady z bezpečnostních důvodů dovolily „uhánět“ pouze 5 km/h. Dráha, po níž se T-Pod pohybuje, totiž vede také po běžné silnici: Náklaďák vozí zboží ze skladu do přepravního terminálu po trase dlouhé 300 m. Během cesty absolvuje pět pravotočivých zatáček a 100 metrů jezdí spolu s ostatními vozidly po normální komunikaci. Pokud se osvědčí, čeká ho nasazení do komerčního provozu. 

TIP: V Singapuru jezdí autonomní elektrický autobus od Volva

Největší výhodu a motivaci pro dopravce představuje samozřejmě cena. Provoz T-Podu je o 60 % levnější, než kdyby v kabině seděl řidič – zaměstnavatel ušetří na platu a pojištění. Einride už přijala objednávky od německého řetězce Lidl, švédské dopravní společnosti Svenska Retursystems a pěti dalších velkých spedičních firem. Do konce příštího roku by se po silnicích mělo prohánět nejméně 200 těchto strojů. 

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Historie
Věda

Obliba Papinova hrnce stoupla zejména v době druhé světové války, kvůli šetření paliva a kratší době vaření.

Zajímavosti

Kosmická loď s jaderným termálním pohonem

Vesmír

LST mají místo i v moderní době, v tomto případě se jedná o korejské plavidlo.

Válka

Část sloního stáda. Možná právě od potyčky se stromem má největší slon v popředí snímku zlomený jeden kel.

Příroda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907